Hei,
Jeg har lest et par tråder angående knevegger og deres vegger. Hva jeg har lest, så er veggene inn til disse rommene ofte bærende. Jeg har ikke sett noen tråd som beskriver min type vegg.
Jeg synes ikke at veggen virker bærende, men vil høre deres erfaringer. Mange av dere har bra kontroll.
Vedlagt finnes en sammensetning av bilder.

Hus:
- 1,5-plan med kjeller
- Byggeår 1948
- Trestamme
- Ca 9x7m (LxB)
- Ca 40° takvinkel
- 2st kvister på taket

På loftsplan er det et rom i hver gavl. Planen er å fjerne samtlige sidevegger (såkalte knevegger) i de begge rommene for å utnytte gulvflaten bedre. I forbindelse med at taket skal legges om så tenkte vi å sette inn 2st takvinduer i skråtaket. 1st i hvert rom.

Dessverre har jeg ikke fått tak i noen originaltegninger. Jeg har forsøkt å få disse hos kommunen og kartverket uten resultat.

Kneveggene er plassert med ulik avstand fra yttervegg i begge rommene. 1,4m i barnerommet henholdsvis 1,2m i soverommet.

Jeg har revet kledningen på en av de to kneveggene i barnerommet for å se hvordan veggen er konstruert og festet.
Veggen består av stående spontede planker 2”6”. Denne var kledd med Treetexplater. Hva jeg har forstått så var det på denne måten man bygde innervegger før. Bærende og ikke bærende vegger besto ofte av stående grove planker. Altså det er ingen grove støtteben til hver overramme.

Inne i kneveggen så er rupanelet spikret mot overrammene, deretter er veggen reist. De spontede stående plankene står på 2 liggende bjelker i underkant. Hele veggen står direkte på gulvbjelkene.
Veggens overligger (oppå de stående plankene) er skrånende på langs for å passe mot skråtaket. Veggen er bare festet med noen solide spikre inn i takstolene. Ingen andre avlastninger eller sammenføyninger. Dette synes jeg taler for at veggen ikke skal ta opp laster fra takstolene. Kraftkomponenten fra taklasten burde da ville skyve veggen innover og veggen burde da være bedre forankret i takstolene etter min oppfatning. Det blir stor skjærkraft på spikrene. Men visst, litt vertikal last tar jo veggen opp. Men det kan vel ikke være hovedhensikten med veggen?

Takstoler
o Dimensjon: 5x14,5cm (både hanebjelke og overramme)
o Avstand: Litt varierende, men ca CC 91cm ved kneveggen
o Antall: 10st totalt i huset
o Takhøyde i barnerommet: 238cm

I direkte linje med takstolene så finnes det ikke noe gulvbjelke. Takstolene har ikke samme avstand som gulvbjelkene. Gulvbjelkene har en avstand på ca 54cm og er av 5x14,5cm bjelker.
Under kneveggene, i underetasjen, finnes ingen bærende vegger. Den bærende veggen i underetasjen går langs huset og er beliggende i midten.

Døråpningene i veggene er plassert forskjellig. I noe tilfelle så er døråpningen plassert rett under en takstol. Ikke en optimal plassering hvis veggen skal være bærende.

Kneveggens innervegg er ca 60cm høy og består av stående planker 4” brede.

Det virker ikke som om veggen er belastet i nåværende situasjon. Det var enkelt å løfte veggen med en brekkstang. Men nå er taket riktignok ikke belastet med snølast.

Jeg finner ikke så mye info på internett om takstoler som ikke har støtteben ned i bjelkelaget, derfor min bekymring. De takstolene som jeg har sett som trenger støtte ned i bjelkelaget har ”støtteben” og ikke en hel ”støttevegg”. Altså kraftige bjelker som er godt forankret i både overramme og bjelkelag. Så ser det ikke ut i mitt tilfelle.
Hva er betegnelsen for min type takstol?

Hva tror dere? Noen som synes at den er bærende eller støttende? Setter pris på all tilbakemelding.
Takk!

• Sammensatte bilder som viser en renoveringsprosess av et hus med kattvind, inkludert før- og etterbilder, konstruksjonsdetaljer og takstolsplassering.
I de fleste tilfeller er kanskje veggen i seg selv ikke bærende, men man pleier å legge kneveggen slik at de bjelkene som støtter takstolen ligger i denne veggen. Så veggplatene kan du nok fjerne, men pass på å ikke fjerne bærende elementer for takstolene.

På de bilder/beskrivelser du har gitt ser det ikke ut som om dette er en typisk knevegg som kapsler inn bærende elementer...som sagt veggplatene i seg selv er jo ikke bærende, men det er i så fall bæresystemet inni...

Så virker for så vidt din takstolkonstruksjon litt klønete, man pleier normalt å ha støtter (For eksempel som Ramverkstakstol mansard: http://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/tak/sadeltak/). Ellers risikerer du at konstruksjonen beveger seg.

Kanskje har noen en gang i tiden fjernet disse støttene!? Men om huset nå har stått i 50 år uten dem så burde det vel klare seg for så vidt, kanskje er de mellomveggene som finnes i andre etasje nok (der det antagelig er ordentlig avstivet), men kneveggene kan ha gjort det "lille ekstra", så du bør kanskje holde øye med det - eller om du vil være sikker, sjekke med en konstruktør som kan regne på det...

/K

Sist redigert:
Sier som klas, det ser ut som en ramverkstakstol.
Hvis jeg var deg ville jeg startet med å kontakte en konstruktør som kan sjekke.
Om det er en ramverkstakstol kan det være mulig å fjerne vindene forutsatt at man erstatter med andre støttestag.
Jeg ville uansett ikke revet dem og tatt sjansen, det blir litt svett å få et tak med tilhørende bjelkelag i hodet når man står og steker kjøttkaker :)

Hei og takk for deres svar.

Nei, der er ingen individuelle kraftige regler forankret i hver takstol i veggen, men veggen er homogen av plank.
Ja, normalt pleier det å være støtter, men jeg kan ikke se bevis på at det en gang har vært støtter noe annet sted i kneveggen.
Rammeverk burde det vel ikke være om takstolene ikke ligger i linje med gulvbjelkene? Jeg har forskjellige CC-mål på takstoler og gulvbjelker.

Jhony skrev:
Hei og takk for deres svar.

Nei, der er ingen enkelte kraftige regler forankret i hver takstol i veggen, men veggen er homogen av plank.
Ja, normalt pleier det å være støtter, men jeg kan ikke se bevis på at de en gang har vært støtter noe annet sted i kattvinden.
Ramverk burde det vel ikke være om takstolene ikke ligger i linje med gulvbjelkene? Jeg har ulike CC-mål på takstoler og gulvbjelker.
Det trenger ikke være så at takstolene ligger akkurat i linje med gulvbjelkene...

/K

Sen kan gjøre et rammeverkstak med homogen vegg i stedet for støttebjelker. Om de som bygde ville ha lager på kattvindene blir det litt kronglete å sette opp støttebjelker for å så bygge veggstumper imellom, da er det lettere å slå opp helplank.

Takk for deres synspunkter.
Jeg synes at innfestingen er mangelfull om veggen skal ta opp større laster. Den er som sagt kun festet med enkelte spiker gjennom råsponten inn til overrammen.

Interessant tråd, jeg bor i et gammelt faluhus bygd i -58 som de bygde til en overetasje på i -78. Skal borre for bergvarme og ville ha en tegning over tomten der jeg skal tegne inn hvor boringen skal være. Fyren på kommunen lurte på om jeg ville ha ut alle dokumentene på huset, syntes det skulle være interessant så han sendte alt.
På tegningene over takstolene ser man at reglende for kattvinden har en støttende funksjon så dem er det nok tryggest å beholde.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Jhony skrev:
Takk for deres synspunkter.
Jeg synes at innfestningen er mangelfull om veggen skal ta opp større laster. Den er som sagt kun festet med enkelte spiker gjennom råsponten inn til overrammen.
Det kan jo finnes flere grunner til at det ser ut som det gjør:
1. Rammeverket til takstolen er fjernet/feilgjort - huset står uansett, så spørsmålet er om den lille støtten kattvindveggen ga påvirker det?
2. Kattvindveggen var støttende, innfestningen er ikke kritisk da lastene som skal tas opp mestadels går nedover (noen slags reglerverk kreves dog da platene ikke gjør så stor forskjell siden de vil bøyes hvis)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.