Hei
Ønsker å fjerne deler av kneveggen på loftsetasjen i vårt hus, men er ikke 100 % sikker på om den er bærende, så jeg lurer på hva jeg bør se etter for å vite det.
Veggen består av spontpanel, type 2*5 tommer, med diverse kledninger. Går langsmed langsiden uten avbrudd for støtter eller tverrgående planker. I soverommene der vi vil fjerne kneveggen, er avstanden fra gulv til takvinkel omtrent 130 cm, og mellom gulv og takvinkel ved ytterveggen inne i kneveggen omtrent 60 cm. Altså en litt forhøyet veggliv.
Dette bør vel tyde på at selve kneveggveggen ikke er bærende, bare veldig solid? Men hvordan vite sikkert?
Har brutt opp litt gulv, og i etasjeskillet støtter plankene på bjelkene, men henger i luften imellom. Under kneveggveggen går ingen vegg.
Ønsker å fjerne deler av kneveggen på loftsetasjen i vårt hus, men er ikke 100 % sikker på om den er bærende, så jeg lurer på hva jeg bør se etter for å vite det.
Veggen består av spontpanel, type 2*5 tommer, med diverse kledninger. Går langsmed langsiden uten avbrudd for støtter eller tverrgående planker. I soverommene der vi vil fjerne kneveggen, er avstanden fra gulv til takvinkel omtrent 130 cm, og mellom gulv og takvinkel ved ytterveggen inne i kneveggen omtrent 60 cm. Altså en litt forhøyet veggliv.
Dette bør vel tyde på at selve kneveggveggen ikke er bærende, bare veldig solid? Men hvordan vite sikkert?
Har brutt opp litt gulv, og i etasjeskillet støtter plankene på bjelkene, men henger i luften imellom. Under kneveggveggen går ingen vegg.
Finnes det tegninger av huset så vil du få mer og trolig bedre svar....
Dessverre har verken jeg eller kommunen noen tegninger, og mine paint-ferdigheter er under all kritikk.Enk Projektet skrev:
Hvis man snur på spørsmålet da; når er en kneveggen bærende? Må man undersøke takstolene? Loftet er ikke det minste inspeksjonsvennlig dessverre.
S
swirve
Elektronikkentusiast
· Östergötland
· 1 515 innlegg
swirve
Elektronikkentusiast
- Östergötland
- 1.515 innlegg
Høres ut som det jeg gjorde i sommer. Sjekk her: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/239082-riva-kattvidsvagg.html
Vi gjorde sånn at vi reglade på 170x45 på bef. takstoler som vi sørget for å ha støtte helt ute på vegg-tømmeret og opp til møtende takstol fra andre siden. Da fikk vi dessuten passende for 145 isolering og luftspalte.
Vår kattvindvegg var dobbelt 2tom5 og 5cm puss. I gulvet støttet veggen på en tverrbjelke over takstolene.
Tror egentlig ikke veggen var bærende, men det føltes bra å forsterke det hele.
Vi gjorde sånn at vi reglade på 170x45 på bef. takstoler som vi sørget for å ha støtte helt ute på vegg-tømmeret og opp til møtende takstol fra andre siden. Da fikk vi dessuten passende for 145 isolering og luftspalte.
Vår kattvindvegg var dobbelt 2tom5 og 5cm puss. I gulvet støttet veggen på en tverrbjelke over takstolene.
Høres ganske likt ut og bildet minner om hvordan det ser ut hos oss. Det kan finnes en over- og underligger i plankeveggen, og det tyder vel i så fall på at det er en del av den bærende konstruksjonen. Jeg skal rive litt ytterligere.swirve skrev:Høres ut som det jeg gjorde i sommer. Sjekk her: [lenke]
Vi gjorde så at vi reglade på 170x45 på bef. takstolar som vi så til å ha støtte helt ute på vegg-tømmeret og opp til møtende takstol fra andre siden. Da fikk vi dessuten plass for 145 isolasjon og luftspalte.
Vår kattvindvegg var dobbel 2tom5 og 5cm puss. I gulvet støttet veggen på en tverrbjelke over takstolene.
Klikk her for å svare