I min kjeller har av en eller annen grunn en liten bit av det malte eternittaket falt ned – ca 2-3 kvadratcentimeter.
Kan jeg kaste denne lille biten i søppelbøtten for husholdningsavfall eller skal den håndteres på en annen måte.
Takk på forhånd!

I Umeås ÅVC finnes en container for eternitt, kanskje finnes i andre kommuner også.
MEN legg den i søppelkassen, røkgassrenseanlegget tar hånd om partiklene.

Protte

ullberg
Til TS: om vi snakker den størrelsen du nevner kan jeg ikke se noen helseetiske problemer med å la den forsvinne på valgfri måte, du gjør nok veldig mange ting som er farligere for deg og din omgivelser hvert år...

/U

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
larsbj
  • Laddar…
I kommunen jeg bor i gjelder doble søppelsekker og å melde fra på forhånd til åvc. Ring din åvc og spørre.

Mikael_L
Den lille eternittbiten hadde jeg nok selv bare kastet i de vanlige søppelbøttene. Kanskje ikke 100% riktig i henhold til noen firkantede regler, men i praksis er det antagelig "godt nok".

Sist redigert av en moderator:
Mikael_L skrev:
...Den lille eternittbiten hadde jeg nok selv bare kastet i de vanlige søppelene.
Kanskje ikke 100% riktig ifølge noen firkantede regler, men i praksis er det antagelig "riktig nok".
100% feil, men det er derfor vi har den enkle regelen at ALT skal leveres inn. En eneste simpel regel for at folk ikke skal trenge å ta egne beslutninger om slikt de ikke trenger å sette seg inn i.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Om jeg ikke tar helt feil er eternitt asbest og asbest er jo en stein og når den går i stykker og fibre kommer i luften og ned i lungene er det da den blir farlig.... Dette betyr at asbest finnes som en naturlig steinart i naturen og har dermed ingen negativ miljøpåvirkning om man graver den ned og asbesten ikke kan støve... Rett meg om jeg tar feil?

Det stemmer. Innvendingen mot å grave ned ting i hagen handler jo mer om vår manglende evne til å dokumentere og videreformidle informasjonen om hvor vi har gravd ned våre "skatter".

Kommunen er jo litt bedre på å håndtere disse tingene.

Ecceback skrev:
Om jeg ikke har helt feil er eternit asbest og asbest er jo en stein og når den går i stykker og fibre kommer i lufta og ned i lungene det er da den blir farlig.... Dette betyr at asbest finnes som en naturlig steinart i naturen og har i prinsippet ingen som helst miljøpåvirkning om man graver den ned og asbesten ikke kan støve... Rette meg om jeg tar feil?
Rett. Akkurat som man gjør på deponiene.

Jeg har fjernet uhøfligheter og en off topic-diskusjon fra denne tråden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.