Hvordan ville dere håndtert armeringen

• Den får IKKE kappes. Relin rørene i stedet

1 Stemmer 5,3%
  • Kapp i vei. Det er ingen fare

15 Stemmer 78,9%
  • Meisle bort betongen og dra opp rørene mellom armeringsjernene

4 Stemmer 21,1%
  • Totalt antall stemmer
    19
Mjölsered Mjölsered skrev:
Synes du 200mm er tykt, helt normalt vil jeg si.
Sammenligner du med nybyggede nå? For i så fall er det nesten tynt, ja.

Jeg har også vurdert om relining er et alternativ, så jeg har bedt noen firmaer om å gi tilbud/prisopplysning.

Det første tilbudet jeg fikk var på 140.000 - 180.000

C C.Lundin skrev:
Sammenligner du med nybygde nå? For i så fall er det nesten tynt, ja.
Fortell mer om disse nybygde villaene som har så utrolig tykke plater på marken..

B bossespecial skrev:
Fortell mer om disse nybygde villaene som har så utrolig tykke plater på mark..
Jeg vet ikke hva du vil vite helt. Ofte gjøres hele platen "tykkere" i stedet for å gjøre nedsetninger for bærende vegger. Har vel forekommet at man har gjort noen 150mm, men det er veldig uvanlig.

Da har du ikke gjort så mange vanlige villaplater på marken.

C C.Lundin skrev:
Jeg vet ikke hva du vil vite riktig. Ofte gjøres hele platen "tykkere" i stedet for å lage nedsenkninger for bærende vegger. Har vel forekommet at man har gjort noen 150mm, men det er veldig uvanlig.
Du snakker mot bedre vitende. Ville sagt at minst 95% av boliger som bygges i dag har 100mm plate med 200mm kantbjelke.

Det høres ut som at du snakker om flermannsboliger.

Riktig, man kan ikke sammenligne epler med pærer;)

Jeg har gjort grunnarbeidet til mange plater. Både boligplater og skolebygninger.

Felles er plate på 100mm. Forskjellen er antall ribber der en villa for det meste bare har kantbjelke og større bygninger har ribber i platen der bærende vegger havner.

Noen industribygg har hatt 120mm gulv, men da er de siste 20mm en type finsats for å få en blankere og tettere overflate på gulvet.

Klart det noen ganger støpes tykkere, men det vanlige er 100mm.

V vectrex skrev:
Du snakker mot bedre vitende. Skulle si at minst 95% av eneboliger som bygges i dag har 100mm plate med 200mm kantbalk.

Det høres ut som du snakker om flerbolighus.
Flerbolighus er litt mer omfattende enn så og de har definitivt ikke så tynne plater.

Jeg har aldri laget en eneboligplate såpass tynn, og aldri sett tegninger som skulle tale for det heller. Er det modulhus som ikke krever mer enn så?

PS. Ber om unnskyldning til TS for at det ble veldig OT nå.

Enkelt oppsummert handler det i bunn og grunn om hvilke laster man har samt grunnens beskaffenhet. I dette tilfellet små laster men dårligere beskaffenhet på grunn. Dog i en pælet villa så er platen tykkere ~200mm da platen ikke hviler på grunnen, men spenner mellom pælene.

Rickard.
Jeg hadde tenkt en og to ganger på ulike alternativer for å slippe å måtte pigge opp hele kjelleren bare, og ville egentlig nok bare at du gjorde det også. (rart når man tenker på det)
Bytte brønner og trekke litt nytt i seg synes jeg ikke er en grunn til å bytte alt, nå vet jeg jo så klart ikke tilstanden på det.
Relining er et spørsmål i seg selv og kan være en løsning, vet selv for lite og har bare 1 godt resultat i min nærhet. (2 etasjer +KV fra tidlig 40-tall)

Det jeg skrev sist var om nybyggingen ikke trengte avløp på kjellerplan da kan man kun pigge opp en rute for tilkobling, deretter trekke det synlig i kjelleren.

Mvh en arbeidsky.

• Liker
annerborn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.