91.406 lest ·
32 svar
91k lest
32 svar
kappe hulkillist, hvordan gjør man?
Har fått for meg at vinklene 33,9° typ og 22°... (eller hva det er...), de som finnes forhåndsinnstilt på kap&gjæringssagen er nettopp til for å kunne legge en hulkillist på sagbordet og likevel få riktig vinkel når man så setter den opp i taket!? eller har jeg fått det om bakfoten?
Det hjelper jo i og for seg ikke med hvordan man skal tenke slik at man får vinkelen i riktig retning. Når jeg står ved sagen så "tenker" jeg veggen/hjørnet og ser den foran meg, og da pleier det å bli riktig.
Det hjelper jo i og for seg ikke med hvordan man skal tenke slik at man får vinkelen i riktig retning. Når jeg står ved sagen så "tenker" jeg veggen/hjørnet og ser den foran meg, og da pleier det å bli riktig.
Jeg løfter tråden og legger til en lathund som jeg har plastet inn og satt fast på veggen bak gjærsagen.krills skrev:Har fått för meg at vinklene 33,9° typ og 22°.... (eller hva det er...), de som finnes forhåndsinnstilt på kapp&gjærsagen er nettopp for å kunne legge en hulkillist på sagbordet og likevel få riktig vinkel når man så setter den opp i taket!? eller har jeg fått det om bakfoten?
Det hjelper jo riktignok ikke om hvordan man skal tenke for å få vinkelen den riktige veien. Når jeg står ved sagen så "tenker" jeg veggen/hjørnet og ser den foran meg og da pleier det å bli riktig.
Her er tabellen for vinkelinnstillingene i XL-format. Man kan endre listvinkelen.
Hvis vi betrakter en vanlig elektrisk kapp-/gjærsag:
Mitre = gjæringsvinkelen, eller vridning av gjæringsbordet rundt en akse som er normalen til (ortogonal mot) horisontalplanet. Aksen ligger i samme plan som gjæringsanlegget
Bevel = hellingsvinkel, eller vridning rundt en akse som er parallell med gjæringsbordet. Aksen ligger i samme plan som gjæringsbordet.
Ikke så lett å beskrive om man ikke gidder å finne fram et bilde
/Mattias
Mitre = gjæringsvinkelen, eller vridning av gjæringsbordet rundt en akse som er normalen til (ortogonal mot) horisontalplanet. Aksen ligger i samme plan som gjæringsanlegget
Bevel = hellingsvinkel, eller vridning rundt en akse som er parallell med gjæringsbordet. Aksen ligger i samme plan som gjæringsbordet.
Ikke så lett å beskrive om man ikke gidder å finne fram et bilde
/Mattias
Her er noen detaljbilder fra min hulkillistoppsetting. Jeg har gjort som mattiasp blant andre foreslår, og resultatet blir virkelig bra hvis man er nøye.
Etter kapping og tillaging blir altså resultatet av enden som de to første bildene viser. Listene på plass kom med på et bilde også. For tillagingen av profilen (etter 45 graders sagingen) brukte jeg multimastern med det runde bladet. Lyktes med å få virkelig god presisjon med denne.
Etter kapping og tillaging blir altså resultatet av enden som de to første bildene viser. Listene på plass kom med på et bilde også. For tillagingen av profilen (etter 45 graders sagingen) brukte jeg multimastern med det runde bladet. Lyktes med å få virkelig god presisjon med denne.
En regel som jeg kjører med ved hulkillist,,, det er.... Venstre side,,,,, oppned med listen til venstre på bordet... Sag 45 gr.... Så gjelder kniven på baksiden... til det blir bladtynt på baksiden... vanskelig å forklare men tren på noen biter avkapp....
Hei,
Hvordan faaaaaaan gjør man det hvis man ikke har rette hjørner, dvs. hvis hjørnene er for eksempel 100 grader eller 30 grader. Jeg måler med justervinkelen men får pokker meg ikke til det. Hvordan skal man egentlig tenke? Dette gjelder hulkillister men det er vel samme prinsipp for alle.
Hvordan faaaaaaan gjør man det hvis man ikke har rette hjørner, dvs. hvis hjørnene er for eksempel 100 grader eller 30 grader. Jeg måler med justervinkelen men får pokker meg ikke til det. Hvordan skal man egentlig tenke? Dette gjelder hulkillister men det er vel samme prinsipp for alle.
1. Kjøp en gjærsag av god kvalitet. Ikke noe 100 kroners på Overskudd eller Claes Olsson. Man selger på Jula en svensk gjærsag for rett under 1000 lappen. Da begynner det å ligne noe. Been there, done it.......
2. Innse at som hobbysnekker har man begrensninger når det gjelder erfaring med å lese om man skal skjære og karve i listen for å få det perfekt. SELV om man øver på restbiter til det kjedsommelige. Man må se på når noen som kan, faktisk gjør det.
3. Har du et rom som ikke har en eneste rett vinkel noen steder, så kan man i stedet for å passe inn hele listen i ett stykke med gjæring i begge endene på en gang - kutte av så man STARTER med selve hjørnet og bare tar kanskje 50 cm bit på hver side og får vinkelen korrekt. Da får man riktignok en 2 stk 90 graders skjøt ekstra langs siden, men det er MYE lettere å få til. Sånn har jeg gjort i hytta (der det er skjevt i alle ledd) etter tips fra snekker som også viste meg på stedet.
4. Innse at det ikke blir 100% og kjøp silikon og fyll i den siste millimeteren. Du aner ikke hvor mye silikon selv ekte håndverkere bruker. Mal rikelig, også maling fyller sprekker. Noen sa at "silikon er den moderne snekkerens beste venn". Det er jo ikke verre enn å sette opp lister i frigolit, (eller hvordan det nå staves).
Etter å ha sett ekte såkalte erfarne finsnekkere med gode referenser i arbeid når man renoverte vår tidligere leilighet i Oslo så vil jeg heretter ALDRI skamme meg over mine gjæringer eller bruk av silikon og sparkel. Det synes jo ikke. Hovedsaken er at man vet at det holder, så er det jo velgjort selv om man har tatt en liten snarvei.
2. Innse at som hobbysnekker har man begrensninger når det gjelder erfaring med å lese om man skal skjære og karve i listen for å få det perfekt. SELV om man øver på restbiter til det kjedsommelige. Man må se på når noen som kan, faktisk gjør det.
3. Har du et rom som ikke har en eneste rett vinkel noen steder, så kan man i stedet for å passe inn hele listen i ett stykke med gjæring i begge endene på en gang - kutte av så man STARTER med selve hjørnet og bare tar kanskje 50 cm bit på hver side og får vinkelen korrekt. Da får man riktignok en 2 stk 90 graders skjøt ekstra langs siden, men det er MYE lettere å få til. Sånn har jeg gjort i hytta (der det er skjevt i alle ledd) etter tips fra snekker som også viste meg på stedet.
4. Innse at det ikke blir 100% og kjøp silikon og fyll i den siste millimeteren. Du aner ikke hvor mye silikon selv ekte håndverkere bruker. Mal rikelig, også maling fyller sprekker. Noen sa at "silikon er den moderne snekkerens beste venn". Det er jo ikke verre enn å sette opp lister i frigolit, (eller hvordan det nå staves).
Etter å ha sett ekte såkalte erfarne finsnekkere med gode referenser i arbeid når man renoverte vår tidligere leilighet i Oslo så vil jeg heretter ALDRI skamme meg over mine gjæringer eller bruk av silikon og sparkel. Det synes jo ikke. Hovedsaken er at man vet at det holder, så er det jo velgjort selv om man har tatt en liten snarvei.
en liten presisering bare... kjøp IKKE silikon, det går ikke å male over, det du skal ha er akrylmasse eller malingsfug. men det står på flaskene hvilke som er overmalbare. Så er det bare trening... lykke til...
Ikke bruk silikon! Ikke overmalbar. Bruk for eksempel latexfugemasse i stedet.
Hvis man bruker den vanligste metoden - den hvor man gjærer begge listene - så "pleier man vel" (eller, jeg synes det blir penest og enklest i alle fall) å gjære begge sidene like mye. Altså for eksempel, hvis det er et innvendig hjørne på 100 grader gjæres begge listene som møtes der 50 grader.frede skrev:
Hvordan blir det da på kapp- og gjærsagen?
La oss gå ut fra at vi legger listen opp ned på kapp- og gjærsagen, dvs. siden som skal være mot veggen vendes mot anlegget og siden som skal være mot taket vendes mot sagbordet. Listens konkave side er da vendt opp/fram mot deg når du står og sager. På denne måten ligger listen stabilt og er lett å holde i posisjon.
Siden listen er vendt opp ned blir retningene omvendte; hvis du f.eks. skal kappe en list som skal sitte til venstre for hjørnet, skal biten du skal beholde være til høyre når den ligger på sagen.
Hvordan skal man da stille inn gjæringsvinkelen?
Hvis det er snakk om et innvendig hjørne skal sagaens håndtak svinges i retning MOT den delen som skal bli igjen, slik at den delen får en spiss vinkel inn mot bladet og anlegget. Skal den kappes til 45 grader er alt fryd og gammen, bare still inn det. Skal det være noe annet enn 45 kan du tenke slik: Hver grad du svinger bladet er en grad du TAR BORT fra biten som du skal bruke. Antall grader du svinger skal derfor være 90 minus antall grader du skal ha igjen. Altså - hvis du har et 100 graders innvendig hjørne og skal sage listen til høyre for det -> listen skal kappes til 50 grader -> sving 90 - 50 = 40 grader til venstre.
Hvis det er et utvendig hjørne skal sagaens håndtak svinges BORT FRA delen som skal bli igjen, men antall grader regnes ut på samme måte, fordi det nå er kanten mot taket/sagbordet som skal være i vinkelens ytterste spiss, så det er fortsatt slik at hver ytterligere grad du svinger gjør biten som skal bli igjen en grad spissere. For eksempel for å sage listen til høyre for utvendig hjørne à 86 grader -> listen skal være 43 grader -> sving 90 - 43 = 47 grader til høyre.
(Det er nok best at jeg minner igjen om at det ovenstående gjelder under forutsetning at man følger rådet om å vende listen opp ned i kapp- og gjærsagen...gjør man ikke det blir det veldig bakvendt hvis man prøver å gjøre som jeg sier...)
Mattias P:s metode fungerer like bra i hjørner som ikke er 90 grader. Den er faktisk mer tilgivende når det gjelder vinkelen enn "den vanlige metoden". Man stiller inn sagen med samme tenk som for innvendige hjørner over (metoden funker jo ikke i utvendige hjørner).


