har lest litt på dette forumet men har ikke helt forstått hvordan man gjør det ennå? Mener om man setter opp den ene listen mot veggen og skal tegne av den andres profil så kommer man jo ikke til da de er buede på den ene siden jo. Skal man kappe den ene først for å få anlegg mot den andre? hvilken vinkel? MvhMia.
 
du får ha den stående så å si i sågen, altså så som den skal sitte på veggen :o
så sager du av den i 45 grader (eller hva det nå er)
den andre gjør du motsatt med

merkelig forklaring men prøv litt
 
ok... så jeg kan sage den i 45 grader, så den står akkurat som den skal være mot veggen/taket.
Men når jeg skal gjøre motsatt da... skal jeg bare snu den opp ned i sagen da og sage også den i 45 grader?
 
Det er ikke helt lett å forklare det der med ord..

Du får nesten prøve deg frem og se.. ;)
 
Prøv dette:
gerning.jpg

For å sage "rød list":
Still sagen ved hjørnet som skal sages med veggen foran og legg ned listen i den stående (som den skal sitte på veggen) og kutt i 45[sup]o[/sup] (eller hvilken vinkel du nå skal ha).

For å sage "blå list":
Flytt deretter sagen til neste vegg (samme hjørne) og gjør det samme, men vinkelen skal være omvendt (45[sup]o[/sup] til den andre siden).

Det gule i bildet skal forestille gjærsag  :D

Dette er prinsippet for hvordan du skal tenke for å gjære "riktig", håper du forstår mitt ...flotte bilde.  ;D

Lykke til!
 
Enklest hvis man er litt usikker er å først kappe til alle listene og sage dem rett av så de sitter tett mellom veggene der de skal sitte. Så kan man holde dem opp og tegne hvordan man skal sage i hjørnene (altså hvor spissen skal være). Merk også hvilken side som er mot tak og hvilken som er mot vegg. Så legger du listen i gjæringssagen med taksiden ned og veggsiden mot anlegget (så den "står" med hulkillisten skrått opp mot deg).

Så sager du som streken viser, og legger snittet slik at spissen på listen kommer lengst ut i den ferdigsagde lengden, da skal den passe.

Deretter er det bare å slå dem opp.

Lykke til.
 
Jeg foreslår som vanlig at man kapper den ene rett av. Jeg kapper alltid venstresiden på hjørnet, dvs venstre listens høyreside, rett av.

Den møtende listen kappes noe lang. Omtrent en listbredde+moms.

Deretter gjærsager man denne i 45 grader på listens venstreside. Den kurven som dannes mellom den sagede flaten og listens profil markeres med blyant.

Så sager man etter nevnte kurve med en rundsag slik at listen passer nøyaktig mot venstre listens profil. En halvrund fil kan være grei å ha for hånden.

Til slutt måler man hvor lang listen skal være og kapper listen rett av på dens høyreside. Det siste er det eneste virkelig vanskelige momentet. Å få til riktig lengde på listen.

Med denne metoden kan man spille opp til ca 5 mm på listens lengde. Hvis man bare gjærer innerhjørnene, må man være mye mer nøyaktig med lengden, og det er tvilsomt om det blir bra likevel.
 
  • Liker
PeterJeffrey
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Jeg foreslår som vanlig at man kapper den ene rett av. Jeg kapper alltid venstresiden på hjørnet, dvs venstre listens høyreside, rett av.

Den møtende listen kappes noe lang. Omtrent en listbredde+mva.

Deretter gjærsager man denne i 45 grader på listens venstre side. Den kurven som dannes mellom det sagede planet og listens profil markeres med blyant.

Så sager man etter nevnte kurve med en rundsag slik at listen passer nøyaktig mot venstre listens profil. En halvrund fil kan være greit å ha tilgjengelig.

Til slutt måler man hvor lang listen skal være og kapper listen rett av på dens høyre side. Det siste er det eneste virkelig vanskelige momentet. Å få til riktig lengde på listen.

Med denne metoden kan man justere opp til ca 5 mm på listlengden. Hvis man bare gjærer innerhjørnene, må man være veldig nøye med lengden, og det er tvilsomt om det blir bra likevel.
det var vel så man gjorde før, helt ok! men kan man det ikke så blir det vanskeligere
(for meg f.eks) :-/
 
Lag maler for ulike innersvinger og yttersvinger. Da slipper du å sitte med atten lister som er 10 cm for korte....
 
  • Liker
Bhav
  • Laddar…
Kapp maler i alle vinkler på 10 cm og ha dem og sjekk etter i hjørnet og deretter ned i sagen og sjekk hvordan den skal stilles inn og så gjær listene.

Eller lettest av alt er å kjøpe klosser å sette i hjørnene så kapper du alle listene rett av mot dem. Det er også veldig pent synes jeg.
 
Kan denne være til hjelp den finnes å kjøpe på clas Ohlsson

Gjæringsvinkel Hultafors av glassfiberarmert nylon. Gir riktig vinkel ved gjæringssaging. Trinnløs justering av ønsket vinkel med indikator som halverer vinkelen. For både innvendige og utvendige vinkler.
 
Den er sikkert kjempebra til planker og lignende. Men jeg har litt vanskelig for å forstå hvordan man skal kunne bruke den på en hulkillist eller annen profilert list.
 
hempularen skrev:
Den er sikkert kjempebra til planker og lignende. Men jeg har litt vanskelig for å forstå hvordan man skal kunne bruke den på en hulkillist eller annen profilert list.
Joda, slik fungerer utmerket.

Jeg brukte en lignende for å måle vinkelen på mine krokete vegger før jeg saget som i mitt eksempel tidligere her i tråden.
 
hempularen skrev:
Den er sikkert kjempebra til paneler og lignende. Men jeg har litt vanskelig for å forstå hvordan man skal kunne bruke den på en hulkillist eller annen profilert list.
Som Rostig_9000i_-88 sa så fungerer den utmerket det eneste trikset blir at man må legge listen riktig i gjærsagen. Dvs likt i gjærsagen som den skal henge på veggen men det har dere jo sett på beskrivelsen Rostig_9000i_-88 har gjort.
 
Jeg har med suksess klart å gjøre som MattiasP sier. Legger ved en instruksjon fra nettet (Som Mattias hjulpet meg finne).

http://www.thisoldhouse.com/toh/print/0,17071,1016651,00.html

Jeg har brukt rundsag som det beskrives. Skal legge til at jeg fra starten av var for gjerrig. Jula selger 2 forskjellige sager, den ene er en Bacho for 129kr, den andre er noe kinesisk eller lignende for 29kr.

Gjerrig som jeg er så valgte jeg den billige sagen, virker helt OK som løvsag. Men for denne operasjonen var den håpløs, tok lang tid å sage, man hadde ingen kontroll på snittet.

Stakk og kjøpte den dyre sagen, og vips så lykkes jeg med hver eneste saging på første forsøk. Må riktignok holde på et par minutter med raspen også. Bacho sagen har mye stivere klinge, kan spennes hardere. Dessuten skjærer den raskere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.