Om jeg ikke husker helt feil ble noe lignende en flisekutter brukt for å dele flisene. Kan være verdt å teste hvis du har litt ekstra fliser. Det finnes nok ingen helt støvfri metode, men jo høyere hastighet på verktøyet, desto mer støv. Funker flisekutter, kanskje det går å gjøre det i et vannbad? Jeg antar at du har sjekket at det ikke finnes lignende fliser i minerit eller liknende asbestfritt alternativ.

Tar opp en gammel tråd da jeg har fire plater på en fasade som trenger å kuttes. Er det vinkelsliper som er enklest? Har engangsoverall, ansiktsmaske med partikkelfilter samt vernebriller. Vurderer om det er mulig å bygge en "kuvøse" over hver plate når den kuttes.

For fire plater holder beskyttelsesutstyret ditt fint, "kuvös" er overkill etter min mening. Bruk vinkelsliperen. Det er forskjell på oss som utsettes for støvet noen få ganger og de som utsettes for det dagene i ende.

Om det ikke er mye man skal kutte så fungerer det faktisk ganske bra med typen Fein Multimaster og HSS segmentsagbladet. Selvfølgelig sprayer man grundig med vann der man skal sage, og vernemaske etc. (føles som det er bra med "både belte og bukseseler" når det tross alt gjelder asbest, selv om eternitt-varianten tydeligvis ikke er den verste).

Jeg laget et utskjæring for rør, og sagbladet tok faktisk ikke så mye skade som jeg fryktet, med tanke på hvor hardt eternitt er. Tror det er bra fra et sikkerhetssynspunkt at Feinbladet er så tynt, det burde frigjøre mye mindre støv enn hvis man bruker grovere klinger/sagblad (vinkelsliper etc).

Som sagt, dette gjelder kortere kutt, det tok sin tid likevel ;)

/A

Sist redigert:
harry73
Ikke kapp eternitt. Selv om du bruker vann for å unngå at støvet sprer seg i luften, lager man støv, som man deretter må håndtere.
Hvis man er uheldig, havner støvet i vinkelslipen din og sprer asbest hver gang man bruker vinkelslipen. Av samme grunn bør du ikke bruke støvsuger der asbeststøv kan finnes.

Det beste er å finne et asbestfritt alternativ og bruke det.

harry73 skrev:
Ikke kapp eternitt. Selv om du bruker vann for å hindre at støvet sprer seg i luften, skaper det støv, som man deretter må ta hånd om. Om man er uheldig havner støvet i vinkelsliperen din og man sprer asbest hver gang man bruker vinkelsliperen etterpå. Av samme grunn bør man ikke bruke støvsuger der asbeststøv kan finnes.

Det beste er å finne et asbestfritt alternativ og bruke det
Litt vanskelig å finne et alternativ for oss med hus bygd på 50/60-tallet... LB hus må ha hatt volumrabatt.
Eternitt på fasaden, på taket, på undertaket, i ventilasjonskanalene og som plate i gulvregelverket før isolasjonen ble lagt der.

Har nettopp fått asbestopplæring, har man hus bygget før 1982 og du har renovert en gang i huset, så har du fått asbest i deg.

Tidligere fantes det ikke bare i tak/eternitt, men også i lim til tepper, fugemasser, maling mm.

Innendørs tar det ca 24 timer før asbestfibrene har lagt seg.

Noen er heldige og lever med disse fibrene til de dør av alderdom, men noen dør av kreft på kort tid.

Skal man kutte plate selv, så bruk heldekkende drakt, ordentlig maske, støvler som kan vaskes av grundig, og hansker som kastes etterpå.

Eller kjøp en fogsvans med hardmetall tenner og kapp den i et vannbad, så slipper dere støvskyen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.