45.455 lest ·
33 svar
45k lest
33 svar
Kapp underside montert panel med sirkelsag!
Side 1 av 3
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 389 innlegg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 389 innlegg
Hei!
Jeg begynner å bli ferdig med panelet på huset og har tenkt å kappe undersiden av panelet med en sirkelsag. Både panel og sløyfe er montert. Er det noen som vet hvordan proffene pleier å gjøre dette, monterer de en panelbord som de legger sirkelsagen mot? Hvordan får de det rett hvis man må ha flere bord? Noen som har erfaring med dette som kan gi et par tips?
God helg!
Jeg begynner å bli ferdig med panelet på huset og har tenkt å kappe undersiden av panelet med en sirkelsag. Både panel og sløyfe er montert. Er det noen som vet hvordan proffene pleier å gjøre dette, monterer de en panelbord som de legger sirkelsagen mot? Hvordan får de det rett hvis man må ha flere bord? Noen som har erfaring med dette som kan gi et par tips?
God helg!
Erfaringsmessig så kapper man alle bordene på forhånd siden lengden er lik, dessuten om det er hos deg selv kan du sørge for at endetreverket blir ordentlig grunnet for montering. Men nå har du allerede satt panelet, da måler du ned fra takfoten og markerer på to eller flere steder, deretter bruker du snorslåen for å få en rett linje, eller så bruker du en enkel laser som finnes å kjøpe litt overalt for noen hundre.
Flere byggefirmaer og husfirmaer har sluttet å kappe dryppnese. Det ser ut som at nye funn har vist at en rett underside tørker opp raskere. Det viktigste er imidlertid å olje/grunne samt ferdigstryke slik at treet beskyttes.
Har du noen kilde på det?AndersS skrev:
Hvorfor skulle rettskåret tørke raskere? Hva er mekanikken i det?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Sånn ble det gjort før i hvert fall.VillaAnna skrev:Hei!
Jeg begynner å bli ferdig med panelet på huset og har tenkt å kappe nedsiden av panelet med en sirkelsag. Både panel og lekter er montert.
Er det noen som vet hvordan proffene pleier å gjøre dette, monterer de en panelplanke som de legger an sirkelsagen mot?
Hvordan får de det rett om man må ha flere planker?
Noen som har erfaring med dette som kan gi et par tips?
God helg!
Etter at all panel var montert, spikret man en/noen planker langs nederkanten og sagde en fin avslutning på panelet.
Egnet vinkel for vannavrenningen skal visst være 17 graders skråskjæring. (Mikael?)
Tro ikke på de som sier at det går like bra å sage rett!
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 2 705 innlegg
Jeg skrudde fast 45x45 regel/r langs fasadesiden og skråstilte sirkelsagen, så var det bare å holde stumt mot regelen så ble kanten spikrak.
Etter det oljet og malte jeg endtreet i omganger.
Etter det oljet og malte jeg endtreet i omganger.
Det som sies er at på en rett overflate blir det mindre vann som blir værende igjen og fordeles over overflaten, mens det på dryppnese blir som det høres ut en dråpe som tar lengre tid på å tørke ut.JOW skrev:
Dryppnese hadde opprinnelig som hensikt å lede ut vanndråper fra gamle murfundamenter hvor ofte panelet lå nær grunnmuren.
Og der man da rødfarget i tillegg.
Men som sagt så blir det sikkert forskjellige leirer om hva som er best.
Du må søke mer på nettet og det finnes sikkert også i tråder her på forumet.
Jeg fikk infoen fra et vel ansett byggefirma på stedet, hvor deres snekkere har fått direktiver om å ikke kappe dryppnese lenger.
Tillegg: Gjør på den måten som føles riktig for deg og legg fokus på malingsarbeidet av endeved.
Sist redigert:
Det føles som om man blander friskt...
Mindre overflate, ok ja det er sant
Tørker raskere, hvorfor det? Hele overflaten utsettes for samme tørkende varme/temperatur.
Hele resonnementet føles bakvendt, hvorfor skulle en dråpe henge igjen lenger når det er en spissere kant..
Det føles som tullprat for å spare arbeid...
Mindre overflate, ok ja det er sant
Tørker raskere, hvorfor det? Hele overflaten utsettes for samme tørkende varme/temperatur.
Hele resonnementet føles bakvendt, hvorfor skulle en dråpe henge igjen lenger når det er en spissere kant..
Det føles som tullprat for å spare arbeid...
