V
Hei!

Jeg begynner å bli ferdig med panelet på huset og har tenkt å kappe undersiden av panelet med en sirkelsag. Både panel og sløyfe er montert. Er det noen som vet hvordan proffene pleier å gjøre dette, monterer de en panelbord som de legger sirkelsagen mot? Hvordan får de det rett hvis man må ha flere bord? Noen som har erfaring med dette som kan gi et par tips?

God helg!
 
Erfaringsmessig så kapper man alle bordene på forhånd siden lengden er lik, dessuten om det er hos deg selv kan du sørge for at endetreverket blir ordentlig grunnet for montering. Men nå har du allerede satt panelet, da måler du ned fra takfoten og markerer på to eller flere steder, deretter bruker du snorslåen for å få en rett linje, eller så bruker du en enkel laser som finnes å kjøpe litt overalt for noen hundre.
 
Ikke glem å skråsage, slik at vann som renner nedover fasadebordene drypper av og ikke suges inn like lett i endeveden. Mett også endeveden grundig med olje før du maler.
 
Flere byggefirmaer og husfirmaer har sluttet å kappe dryppnese. Det ser ut som at nye funn har vist at en rett underside tørker opp raskere. Det viktigste er imidlertid å olje/grunne samt ferdigstryke slik at treet beskyttes.
 
Som ovenstående sier. Kapp rett og bløt inn endetræet med olje, grunne og male. Skru fast et anhold, en planke som sagen kan hvile mot så blir det bra.
 
AndersS skrev:
Flere byggefirma og husfirma har sluttet å kappe dryppnese.
Det ser ut til at nye funn har vist at en rett underside tørker opp raskere.
Det viktigste er likevel å olje/grunne samt ferdigstryke så treet beskyttes.
Har du noen kilde på det?
Hvorfor skulle rettskåret tørke raskere? Hva er mekanikken i det?
 
VillaAnna skrev:
Hei!

Jeg begynner å bli ferdig med panelet på huset og har tenkt å kappe nedsiden av panelet med en sirkelsag. Både panel og lekter er montert.
Er det noen som vet hvordan proffene pleier å gjøre dette, monterer de en panelplanke som de legger an sirkelsagen mot?
Hvordan får de det rett om man må ha flere planker?
Noen som har erfaring med dette som kan gi et par tips?

God helg!
Sånn ble det gjort før i hvert fall.
Etter at all panel var montert, spikret man en/noen planker langs nederkanten og sagde en fin avslutning på panelet.
Egnet vinkel for vannavrenningen skal visst være 17 graders skråskjæring. (Mikael?)
Tro ikke på de som sier at det går like bra å sage rett!
 
Jeg skrudde fast 45x45 regel/r langs fasadesiden og skråstilte sirkelsagen, så var det bare å holde stumt mot regelen så ble kanten spikrak.

Etter det oljet og malte jeg endtreet i omganger.
 
Selvfølgelig kjører man 17 grader og selvfølgelig setter man en planke horisontalt og sager etter om man vil ha et rett kutt.
 
JOW skrev:
Har du noen kilde på det?
Hvorfor skulle rettskjært tørke raskere? Hva er mekanikken i det?
Det som sies er at på en rett overflate blir det mindre vann som blir værende igjen og fordeles over overflaten, mens det på dryppnese blir som det høres ut en dråpe som tar lengre tid på å tørke ut.
Dryppnese hadde opprinnelig som hensikt å lede ut vanndråper fra gamle murfundamenter hvor ofte panelet lå nær grunnmuren.
Og der man da rødfarget i tillegg.
Men som sagt så blir det sikkert forskjellige leirer om hva som er best.
Du må søke mer på nettet og det finnes sikkert også i tråder her på forumet.
Jeg fikk infoen fra et vel ansett byggefirma på stedet, hvor deres snekkere har fått direktiver om å ikke kappe dryppnese lenger.

Tillegg: Gjør på den måten som føles riktig for deg og legg fokus på malingsarbeidet av endeved.
 
Sist redigert:
Det er sikkert bare noe man gjør nå for tiden for å spare tid når man setter panel. At den er lik i begge ender sånn at det bare er å sette opp.
 
V
Herlig! Mange gode tips og forklaringer!
Dessverre er det storm i dag, så vi må bygge inne i dag!
Ha en god helg alle sammen :-)
 
raveper skrev:
Det er sikkert bare noe man gjør nå for tiden for å spare tid når man setter panel. At den er lik i begge ender så det bare er å sette opp.
Men kløyvd tømmer har jo likevel en opp og ned......føles bedre at vannet renner med hårene på fibrene....
 
  • Liker
Joak
  • Laddar…
raveper skrev:
Det er sikkert bare noe man gjør nå for tiden for å spare tid når man setter panel. At den er lik i begge ender sånn at det bare er å sette opp.
All panel må jo uansett kappes og så det gir jo ingen tidsbesparelse.
 
Det føles som om man blander friskt...
Mindre overflate, ok ja det er sant
Tørker raskere, hvorfor det? Hele overflaten utsettes for samme tørkende varme/temperatur.
Hele resonnementet føles bakvendt, hvorfor skulle en dråpe henge igjen lenger når det er en spissere kant..
Det føles som tullprat for å spare arbeid...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.