Jeg har i dag mansardtakstoler og har tenkt å bygge til overetasjen i vinkel midt på. Å bære av takstolene ville påføre store kostnader og stort inngrep, så jeg planlegger å la dem være stort sett intakte. Men jeg skulle ønske å kutte ned takfoten i henhold til den stiplede linjen (bildet er ikke i målestokk med min takstol, bare prinsipp) og tenkte å forsterke ved å skru-lime plywood på begge sider i henhold til oransje markering.
Takstolen hviler på ytterveggen mellom takfot og oppstolping i prinsippet ifølge pilen.
Kan dette fungere? Antar at ingen takstolfabrikant vil beregne noe slikt da den ikke lenger består av trekanter...
Bare min belastningsberegningshjerne som gir rød flagg siden hanbjalken tar stor strekkbelastning fra nedtyngingen av taket og beskreven modifisering ville innebære stor knekkpåvirkning både i øvre og nedre innfestningen av kryssfinerplaten. En last som i originalutførelse tas opp av nedre del av sperren uten å belaste et innfestningspunkt, men som nå blir fordelt på to innfestningspunkter.
Husomhelst så gjetter jeg bare at det er et problem, men det trenger det dog ikke være, jeg ville nok ha spurt en konstruktør.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.