Hei!
Vi har nettopp flyttet inn i et hus fra -80-tallet. Vi er de tredje eierne av huset, den første eieren bygde det selv.
I følge tegningen av huset er det forberedt for å lage en åpning mellom stue og kjøkken. De vi kjøpte huset av har også sagt at han som bygde det har lagt inn en bjelke.
Kan man stole på dette?
Er det en risiko for at byggherren bare skrev inn fremtidige åpninger på tegningen, men ikke sørget for at det bare er å sage opp hullet?
Byggetegning av et hus fra 80-tallet viser romfordeling og framtidig valv mellom stue og kjøkken med markering L40 56x225 mm.
Bilde av en byggeplan som viser en framtidig åpning mellom stue og kjøkken, med notater som "L40 56 x 225" og "FRAMTIDA VALV".

Ps. Og hva i all verden betyr L40 og tallene etter??

L40 er vanlig limtre og tallene er dimensjon på bjelken (eller en tenkt bjelke....)
56mm bred og 225 mm høy

Prøv å bore noen små hull eller slå i noen dykkert så kan du nok oppdage om bjelken ligger der eller ikke

Sist redigert:
1500 mm åpning er ikke spesielt stort. Hvis bjelkelaget mangler er det ganske enkelt å komplettere med det i etterkant. Ofte trengs også en ekstra stender i veggen som bjelkelaget hviler på. Det største problemet pleier å være eventuelle installasjoner i veggen, el, vvs, tele.

Mvh Anders

Para: 56 x 255 mm er det tilstrekkelig? For meg høres det svakt ut men som Anders skriver er det jo ikke så stor åpning.
Får ta og banke i noen dykkert og se om jeg treffer på en bjelke :-)

Hvorfor bare ikke fjerne gipsplaten der åpningen skal være. Finnes bjelken - bra, finnes den ikke - kompletter. Du skal jo uansett rive i veggen så du taper jo ikke noe.

Jo så er det jo, ettersom jeg er totalt uvitende på konstruksjon så tenkte jeg bare høre om det over hodet tatt gikk å komplettere med støtte.
Nå er alt klart og jeg skal begynne å åpne veggen og titte :-)
Henrik

det jeg tenker på er hvorfor det skal være nødvendig med en så stor bjelke der og hva er det over den ??

en L40 med de målene tilsvarer ca 150mm bred og 225mm høy bjelke av vanlig trevirke så det rekker ganske langt og da er spørsmålet hva det er som tynger ned den som gjør at det er såpass kraftig

miry skrev:
det jeg tenker på er hvorfor det skal trenges en så stor bjelke der og hva er det ovenfor den??

en L40 med de målene tilsvarer ca 150mm bred og 225mm høy bjelke av vanlig trevirke så det rekker ganske langt og da er spørsmålet hva det er som tynger ned den som gjør at det er såpass kraftig
På tegningen vises det ganske tydelig at det er en bærende hjertevegg.
Der ligger samme forsterkning i den andre døråpningen også.

Og hjerteveggen finnes der (gjettvis), for å bære opp rammeverksstolen til den innredede overetasjen.
Deilig når ikke gulvene gynger eller svikter!

Så for en lekperson, bjelken (om den nå ligger der) er fullt tilstrekkelig for at jeg skal våge å sage opp en 150 cm stor åpning i veggen til tross for at det er en bærende hjertvegg?

Ja, om de ikke har "jukset" og utelatt bjelken.

Men som nevnt tidligere: Begynn med å fjerne en av veggplatene.

jeg gikk glipp av at det var en overetasje som var på toppen uten å tenke på at det bare var takstoler som lå der da de ikke bøyes nevneverdig ved belastning siden nesten all belastning i den nederste reglen blir trekk og ikke forårsaker nevneverdig nedbøyning men er det et gulv på toppen med cc60 som man går på så er det en helt annen sak da det blir bøying mellom oppleggene og det fører til svikt noe ingen vil ha

og var det en oppbygd overetasje på toppen?

Hei, ja det er en innredet overetasje ovenpå. Jeg kommer til å lage et hull i innerveggen på den ene siden og undersøke bjelkens eksistens eller ikke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.