Jeg har bygget en espalier bestående av 3 stk ~2,5 m 95 mm-stolper med en 120-bjelke som overligger. Armeringsjern mellom stolpene som en eller annen form for vegetasjon forhåpentligvis skal klatre på fremover. Stolpene sitter i bakken med stolpesko i støpte pilarer.
Synes jeg gjorde alt etter bokens regler, men for et besvær, stolpene ble veldig vinglete. Kanskje hadde jern vært bedre enn sko her.
Kan man gjøre noe for å stabilisere nede i stolpeskoen på en måte? Kan man for eksempel smøre en haug med kjemisk anker på jernet som går mellom pilaren og selve skoen?
Ellers får jeg fundere på en slags innbygd støtte i kassen som skal plasseres foran espalieren.
Hvor lang levetid kan man håpe på om det er vanlig trykkimpregnert som man støper inn?
La oss si at kona er “forandringsvillig” – så hvis det står stødig og holder i 6-7 år så føles det som en kompromissløsning verdt å vurdere. For da begynner det uansett å bli på tide å gjøre noe annet på det stedet.
Pleier selv å sette pris på når TS gir en oppfølging etter stilt spørsmål, så her kommer min:
Lot den noe tvilsomme støpingen være og fortsatte med å bygge inn en blomsterkasse i bunnen. Og det gjorde faktisk hele konstruksjonen overraskende stabil.
Så nå slipper jeg dette og går videre mot nye feil istedenfor 😅
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.