Skal bygge en innervegg der taket er skrånende med cirka 3 meters høyde som mest. Stålstenderne jeg har sett på K-Rauta er 2685mm som lengst, hvordan gjør jeg da?

Kan man skjøte sammen stålstendere på en måte som holder bra?

Det finnes reglar som kan skjøtes. BPB Gyproc - Gyproc R Regel
Om akkurat den regelen du har sett på er skjøtbar vet jeg ikke.
Som du ser i tabellen finnes det andre lengder. Spør K-Rauta om de kan ta inn andre lengder.

jeg holder på å rette opp innertak med metallprofiler i ulike modeller, og også der har jeg samme problem, hattprofilene finnes bare i 3,80, og jeg trenger 4.70, går disse å skjøte eller hvordan gjør jeg?

Ja, de kan skjøtes. Legg dem litt overlappende så går det bra. De bygger 0,6mm i skjøten så ingen ser det.

Plåtreglene pleier å kunne bøyes i hverandre. Sikkert lignende system med K-rautas. yens har du forsterkningsregler oppå dine hattprofiler?

Mvh Putte

putte, jeg har (ifølge info her på siden) bygd en ramme av SK70 rundt rommet, og i den så ligger to stendere vinkelrett mot hverandre, hattprofilene nederst for å skru gips i, og oppå den 45-mm profiler på "høykant" så de + hattprofilenes 25 mm totalt blir 70 og de sitter fint i skinnen.

Håper du forstod min noe rotete forklaring...

yens > du bruker altså sekundær og primær ifølge følgende

• Diagram som viser konstruksjon av himling med plassering av primærbjelker c 1200, sekundærbjelker c 400, og bandstål c 1200.
japp, det var akkurat det bildet jeg fikk av noen her for noen måneder siden. Men hittil har jeg bare senket taket på et lite toalett, så der trengte jeg ikke noen båndstål, men det holdt med SK70-rammen. På kjøkkenet derimot, der kommer jeg til å trenge både båndstål og skjøttede lekter, så jeg ønsket å forhøre meg litt om hva som kommer til å skje... På toalettet har jeg ikke dobbeltgips slik det ser ut på bildet, bør man ha det (toalettet er så lite så jeg tror det er det samme, det blir uansett veldig stabilt...)

edit: kan i tillegg nevne at jeg kjøpte små, smidige beslag for å sette i kryssene mellom primær- og sekundærlekter, som man "snipper" i hverandre, slik at man slipper å skru dem, kostet en femmer stykk, vel investert...

Når vi skjøter hattprofilene (Sekundæren) pleier jeg å legge dem omlott og skru gjennom begge opp i primær regelen. Og sørge for at skjøten ikke blir mindre enn 50-60 cm. Noen ganger kan det bli en lengre skjøt hvis man ikke trenger å klippe bitene. Hvis man har mange biter i samme lengde pleier jeg å kappe gjennom hele bunten med vinkelsliper eller med tigersag hvis man har et fint blad.

Mvh Putte

takk for bra inut, bare å skjøte på altså... og hvordan skjøter man primæren da? Rommet er 4,7 x 4 og lektene er vel knapt 4, begge typene, jeg har i hvert fall ikke funnet noen lengre...

Pleier å legge primæren "rygg mot rygg"
og skru dem sammen.
Litt tykkere gods skru gjerne med
selvborende montasjeskruer på dem.

Mvh Putte

ahh, selvfølgelig, strålende... merket at det var tykkere gods når jeg kuttet dem... skruer du primær i sekundær, eller bruker du sånne "clips"?

Jeg skrur Sekundären inn i primären.
Har aldri testet clipsene.
Kan jo være en god løsning for det
blir lett mye skruing.

Mvh Putte

Fordelen jeg merket når jeg testet clipsene var at man kan "snappe" dem på primæren, og deretter kan man klemme sammen sekundæren litt og få det til. Jeg var først bekymret for at man måtte kjøre i clipsene fra kanten på reglene, men det slapp jeg. Til mitt kjøkkentak burde det bli omtrent 50 clips, á 6 kroner, man får vel tenke på om det er verdt det...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.