Som Justus sier trengs det en viss tverrsnittsareal i bjelkens gods i opplagspunktet for å klare skjærekreftene. Teoretisk skulle man vel kunne kompensere den tverrsnittsareal som sages bort ved å tilføre materiale på sidene og gjøre bjelken bredere ved opplaget, da ville også trykket på opplagsflaten minske.
OK så når det gjelder skjærekraften er det altså bare tverrsnittsarealet som spiller rolle? Jeg kunne jo gå opp til at søylene er 90 x 140 og la bjelken være 140 bred. Da burde man altså kunne skjære mer på høyden i bjelken?
OK så angående tverrkraften er det altså bare tverrsnittsarealet som spiller en rolle? Jeg kunne jo gå opp til at pelarene er 90 x 140 og la bjelken være 140 bred. Da burde man altså kunne skjære mer på høyden i bjelken?
Jeg skrev TEORETISK: I virkeligheten må man pålitelig bevise at en slik ombygd bjelkes tverrsnittsareal fungerer like bra for å ta opp radialkreftene som en usagd ditto.
OK. Kan man sammenligne tverrkraften med opplagsreaksjon i beregningseksemplet fra byggbeskrivningar.se ovenfor i tråden? Der står opplagsreaksjon ca 15 kN så hvis man kan sammenligne den sifferen med tverrkraften burde man kunne skjære bort kanskje halve bjelkens høyde?
Jeg blir mest nysgjerrig på hvordan man beregner dimensjonene på selve opphenget?
Hvor kraftige beslag kreves og hvor mange/kraftige skruer inn i limtrebjelken?
For takstolene kommer jo til å henge i innfestingen.
Det normale ved slike tiltak er jo at takstolen legges på bjelken, hvor innfestingen kun er stabiliserende.
Som nevnt tidligere, å kutte etter skisse i innlegg#1 påvirker ikke holdbarheten.
Se på ESSVE ET-T montasjeskrue for limtrebjelker, suverent bra, helt usynlig montering.
Her er bærende limtre som bærer takstoler festet mot limtrebjelke.
Jeg tror heller ikke at det kappede hjørnet har noen nevneverdig innvirkning på styrken. Det som derimot kan bli kritisk er avskjæring av festeelementene, og da tenker jeg ankerskrue. Det tåler nok å funderes på hvordan man får innfestingen til å holde.
Jeg tror heller ikke at det kappede hjørnet har noen nevneverdig påvirkning på holdfastheten. Det som derimot kan bli kritisk er avskjæring av festeelementene, og da tenker jeg ankarskruv. Det tåler nok å funderes på hvordan man får innfestingen til å holde.
Absolutt, konstruktøren får regne på hvilken belastning på takstolene er og hvilken balksko, ankarskruv og skruemønster som skal til. Og så litt forsterkning med noen solid gjennomgående skrue gjennom limtrebjelken. Og så litt mer forsterkning med hullbånd som går under takstolen og heises over limtrebjelken. Og så kanskje litt Karlssons Klister også
Absolutt, konstruktøren må beregne hvilken belastning på takstolene er, og hvilken bjelkesko, ankarskrue og skruemønster som skal til. Og så litt forsterkning med en solid gjennomgående skrue gjennom limtrebjelken. Og så litt mer forsterkning med hullbånd som går under takstolen og henges over limtrebjelken. Og så kanskje litt Karlssons Klister også
Sett for sikkerhets skyld tilbake den bærende veggen så er du helt sikker! ;-)
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.