Vi hadde tenkt å ta ned en vegg mellom kjøkken og stue og gjerne også den mot gangen i vårt Hultsfredshus fra 60-tallet. Jeg prøver å forstå om veggene er del av den bærende konstruksjonen eller om det er frittbærende takstoler. Jeg har prøvd å se på konstruksjonstegninger, men blir ikke sikker.
I byggeveiledningen er det nevnt hvordan bærende innervegger er bygget, men kan innerdelen av den veggen som vender utover kalles innervegg også, og ytterdelen som mursteinen står mot benevnes yttervegg, eller er delen som vender innover også del av ytterveggen så å si?
Ifølge vedlagte dokumenter er takstolene fribærende, så kun ytterveggene er bærende.
Det skal nok gå bra å rive valgfritt innvendige vegger uten at det blir noen katastrofe …