Vi hadde tenkt å ta ned en vegg mellom kjøkken og stue og gjerne også den mot gangen i vårt Hultsfredshus fra 60-tallet. Jeg prøver å forstå om veggene er del av den bærende konstruksjonen eller om det er frittbærende takstoler. Jeg har prøvd å se på konstruksjonstegninger, men blir ikke sikker.
I byggeveiledningen er det nevnt hvordan bærende innervegger er bygget, men kan innerdelen av den veggen som vender utover kalles innervegg også, og ytterdelen som mursteinen står mot benevnes yttervegg, eller er delen som vender innover også del av ytterveggen så å si?

Legger ved en del av tegningene jeg har.
Bygningstegning av et 60-tallshus med pil som peker på vegger mellom kjøkken, hall og stue.
Planløsning av et 1960-tallshus med rominndelinger, inkludert lagring, hobbyrom, vaskerom og svale, med mål angitt i meter.
Konstruksjonstegning som viser tverrsnitt av et hus med takvinkler, materialeindikasjoner for tre, tegl, og betonghullstein, og målte høyder.
Arkitekttegning av takstoler og veggelementer for et hus fra 1960-tallet, fokus på bærende strukturer og dimensjoner.
Dokument med byggetegninger som beskriver konstruksjon og materialbruk i yttervegger og bærende innervegger i et 60-tallshus.

Svart/hvit bilde av en byggtegning med detaljert beskrivelse av konstruksjon og materialer for ulike deler av et hus, som tak og gulv.

Ifølge vedlagte dokumenter er takstolene fribærende, så kun ytterveggene er bærende.
Det skal nok gå bra å rive valgfritt innvendige vegger uten at det blir noen katastrofe …

• Liker
perrel
  • Laddar…
BirgitS
Men antageligvis ikke alle innervegger siden noen kan være nødvendige for stabiliseringen.

I kjelleren er det en bærende hjertevegg.

• Liker
perrel
  • Laddar…
Tusen takk for deres svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.