Jeg planlegger å lage en åpning på 2,4 m i hovedveggen mellom kjøkken og stue i vårt 2-etasjes hus. Huset er ca. 8,4 meter bredt og står på krypkjeller.
Fra byggbeskrivningar.se har jeg fått følgende forslag på forsterkning:
Problemet er at hovedveggen ikke er plassert rett over den midtre grunnmuren i krypkjelleren. Den er i stedet noe forskjøvet til siden. Sidebjelkene kan dermed ikke plasseres på svillen som ligger på grunnmuren, men må i stedet stå på gulvbjelkene.
Seksjonsplanen for hovedveggen ser slik ut:
Sentrum for hovedveggen er altså ca. 15 cm ved siden av senteret av svillen (45x145) som igjen ligger på grunnmuren som er forsterket med en HEA 100.
Jeg tolker tegningen som at gulvbjelkene (45x220) er skjøtet med 2 stk. skjøtelapper (45x220) spikret på hver side av skjøten som ligger rett over svillen, men jeg vet ikke ennå om det er slik i virkeligheten.
Mitt spørsmål er om gulvbjelkene klarer å ta opp lasten fra sidebjelkene til limtresbjelken, eller om man må forsterke på noen måte? Jeg vil helst ikke ta opp parkettgulvet på den "høyre" siden i henhold til seksjonsplanen. Eventuelt forsterkningsarbeid må i så fall kunne utføres fra krypkjelleren.