8.551 lest ·
6 svar
9k lest
6 svar
Kan man lime Huntonittak på innertak av gips?
S
Stadsfiskalen
Utestengt
· Gävleborg
· 618 innlegg
Stadsfiskalen
Utestengt
- Gävleborg
- 618 innlegg
Er i full gang med å renovere vaskerom og et baderom og tenker å sette opp Huntonittak der. De finnes i bredde 300 og 600 mm. I dag er det falsket gipstak, og hvis jeg skal skru det opp, må jeg eventuelt legge om rammen. Kan jeg da lime opp taket med kraftlim og skru i de rammene som finnes? Eller vil taket begynne å henge?
Har kjørt i en fallgruve selv og måtte legge om
Huntonit har en liten forskjell i festebredde, stemmer ikke helt med gips 300 C/C, er det et lite rom kan det gå men større så endres målene litt, så til slutt var det en forskjell.
Å lime er nok vanskelig og platene kan komme ned, klart lim fester, men de må sitte i spenn en stund for at limet skal tørke, blir nok ganske slitsomt.
Mål opp hvor stenderne kan være og sjekk med en syl om det stemmer med disse og huntoniten,
de stenderne som finnes kanskje klarer seg på bredden
Tenk litt mer på hvordan du kan gjøre det
Huntonit har en liten forskjell i festebredde, stemmer ikke helt med gips 300 C/C, er det et lite rom kan det gå men større så endres målene litt, så til slutt var det en forskjell.
Å lime er nok vanskelig og platene kan komme ned, klart lim fester, men de må sitte i spenn en stund for at limet skal tørke, blir nok ganske slitsomt.
Mål opp hvor stenderne kan være og sjekk med en syl om det stemmer med disse og huntoniten,
de stenderne som finnes kanskje klarer seg på bredden
Tenk litt mer på hvordan du kan gjøre det
S
Stadsfiskalen
Utestengt
· Gävleborg
· 618 innlegg
Stadsfiskalen
Utestengt
- Gävleborg
- 618 innlegg
Jeg tenkte å montere på tvers av stenderne og det er stendere med 400 C/C hos meg. Da burde det vel fungere når det står at 600 C/C er anbefalt i beskrivelsen? Det blir jo flere skruer å feste det med?
S
Stadsfiskalen
Utestengt
· Gävleborg
· 618 innlegg
Stadsfiskalen
Utestengt
- Gävleborg
- 618 innlegg
Jeg har valgt 300 C/C på huntonittaket. Reglerne ligger i dag på tvers av taket og ikke langs med under nåværende gips. Jeg tenker å legge huntonittaket slik at kortenden avslutter på en regel. Da får jeg totalt 3 festepunkter. En på hver kortside og et festepunkt midt på. Forstår du hva jeg mener da? Og tror du det blir bra? 
For å få det bra og ikke henge, er en innfesting langs langsiden og kortsidene et must, med skruveavstand ca 20 cm og i nærheten av hjørnene. Jeg oppfattet at du hadde et mål på 400 mellom noe, da vil det halte med festepunkter. Men swedjeep sier, hvorfor ikke regle opp litt med eksakte mål så kan det ikke bli feil, passende med 22X70, så finnes det litt å vinke på om noe kommer feil. Tenk på å ikke få en bit igjen som er 5 cm uten å flytte taket litt til en side, så begge endene blir like i mønsteret i taket.
Klikk her for å svare