5.526 lest ·
7 svar
6k lest
7 svar
Kan man legge ny fuktsperre og fliser oppå takterrassens gamle?
Vi har en ferieleilighet på Mallorca med tilhørende takterrasse. Nå har fuktspærren under terrassens flisgulv begynt å lekke, noe som har ført til fuktskader i taket i vår gang etasje under. Siden dette er Spania finnes det ingen isolering i tak/gulvbjelkelag som skiller terrassen fra leiligheten, det er ren armert betong.
For å utbedre skadene tenker jeg at det finnes to måter:
1) hogge vekk deler av det gamle flisgulvet og "reparere" fuktspærren, dvs lage en ny oppå den gamle. Med resultatet at vi ville få et annet utseende på gulvet på de reparerte delene, siden det ikke finnes lik flis i dag som den som ble lagt for 20 år siden da huset ble bygd. Dette ønsker forsikringsselskapet.
2) lage en ny fuktspærre oppå hele det gamle gulvet og legge ny flis oppå denne. Deretter la gulvet/taket tørke ut i eget tempo før man maler om i gangen.
Jeg ville foretrekke alt 2 om det ville fungere. Da kan vi legge sklisikker flis på hele gulvet i stedet for den som ligger der i dag som blir glatt som såpe når den er våt. Finnes det farer med denne metoden? Eller har noen et bedre forslag?
For å utbedre skadene tenker jeg at det finnes to måter:
1) hogge vekk deler av det gamle flisgulvet og "reparere" fuktspærren, dvs lage en ny oppå den gamle. Med resultatet at vi ville få et annet utseende på gulvet på de reparerte delene, siden det ikke finnes lik flis i dag som den som ble lagt for 20 år siden da huset ble bygd. Dette ønsker forsikringsselskapet.
2) lage en ny fuktspærre oppå hele det gamle gulvet og legge ny flis oppå denne. Deretter la gulvet/taket tørke ut i eget tempo før man maler om i gangen.
Jeg ville foretrekke alt 2 om det ville fungere. Da kan vi legge sklisikker flis på hele gulvet i stedet for den som ligger der i dag som blir glatt som såpe når den er våt. Finnes det farer med denne metoden? Eller har noen et bedre forslag?
Medlem
· Blekinge
· 11 698 innlegg
Det høres ut som en god idé. Jeg vet ikke hvilken type fuktsperre du tenker på eller hva som er vanlig i Espana. På min terrasse her i S har jeg latt legge samme duk som man har i norske baderom som fuktsperre. Derpå lim og fliser. Ingen vann har kommet gjennom gulvet siden da. Men jeg kan tenke meg at en slik duk er følsom mot ujevnheter i underlaget så det kan være en idé å flytesparkle det så får du også et godt fall.L lari skrev:
at den nye fuktsperren ville holde tett er ikke det jeg har mest bekymringer over. Men hva som skjer hvis jeg "innkapsler" det gamle fliselaget som dessuten for tiden er fuktig mellom den gamle og den nye fuktsperren.T Thomas_Blekinge skrev:Det høres ut som en god idé. Jeg vet ikke hvilken type fuktsperre du tenker på eller hva som er vanlig i Espana. På min terrasse her i S har jeg lagt samme duk som man har i norske bad for fuktsperre. Deretter flislim og fliser. Ikke noe vann har kommet gjennom gulvet siden da.
Men jeg kan tenke meg at en slik duk er følsom mot ujevnheter i underlaget, så det kan være en idé å avrette det for å få et bra fall.
Hvor mye fukt, det er begynnelsen på vinter i ES og kanskje med regn der nå, du må kanskje vente til sommeren så det tørker opp skikkelig +30C, eller dekke det, ved den temperaturen tørker betongen ut, er nok ikke bra å legge noe på så fuktig som du sier, det kommer nok til å slippe fra underlaget. Når du gjør det, husk å få opp tetningslaget under døren og opp 10 centimeter på veggen, det pleier å plaske ganske godt fra oven iblant i ES.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 innlegg
Den gamle fuktsperren er nok ganske så ødelagt. Innesperret vann vil forsvinne nedover innen et år.L lari skrev:
Det som jeg tror kan skje hvis det ikke er helt tørt, er at det nye ikke helt fester seg til underlaget, kan for min del ta litt feil der, men en annen fundering er, hvilken type tettesjikt som kan brukes, er tvilsom til å ha samme som til bad, den kanskje ikke tåler +50 C - +60 C som kan bli der når solen viser seg, det må nok være en asfaltlignende tettesjikt type, petunimatte eller lignende som tåler varme, har vært mange år på de breddegradene men ikke sett hva de bruker på balkonger og terrasser, det kan være en utforming som vi ikke er vant til her i nord, tåler nok å undersøkes.
Klikk her for å svare