18.973 lest ·
20 svar
19k lest
20 svar
kan man? - kullfiltervifte og ventilasjon
Hei! Håper på hjelp. Vi skal renovere kjøkken i leilighet der man ikke får koble til vifte direkte mot ventilasjon uten at vi må ha kullfiltervifte. Mitt spørsmål er om man kan montere kullfilterviften slik at "skorsteinen" likevel dekker ventilasjonen, altså som på bildet men der skorsteinen sitter 2 dm til høyre og dekker ventilasjonen. Det er ventilasjonshull i skorsteinens sider. Noen klokt forummedlem som kan guide?
Moderator
· Stockholm
· 57 786 innlegg
Jeg oppfattet at kappen også har ventilasjonshull på omtrent den høyden som ventilen?
Om de åpningene har et areal som er betydelig større enn det åpne arealet i ventilen, så bør jo ikke kappen i seg selv forstyrre ventilasjonen.
Men nå mistenker jeg at om det er en kullfiltervifte, så kanskje de hullene er ment som utblås fra kullfiltrene? I så fall kan det jo være overtrykk innenfor hullene, så viften iallfall presser inn luft i ventilen.
Så det er nok tvilsomt å gjøre så.
Så er det et synspunkt til. Det må være mulig å måle strømmen i ventilen, om du har en kappe over, så må det være relativt enkelt å fjerne kappen for å måle strømmen. Instrumentet er som en trakt man presser mot ventilen, den er større enn ventilen.
Om de åpningene har et areal som er betydelig større enn det åpne arealet i ventilen, så bør jo ikke kappen i seg selv forstyrre ventilasjonen.
Men nå mistenker jeg at om det er en kullfiltervifte, så kanskje de hullene er ment som utblås fra kullfiltrene? I så fall kan det jo være overtrykk innenfor hullene, så viften iallfall presser inn luft i ventilen.
Så det er nok tvilsomt å gjøre så.
Så er det et synspunkt til. Det må være mulig å måle strømmen i ventilen, om du har en kappe over, så må det være relativt enkelt å fjerne kappen for å måle strømmen. Instrumentet er som en trakt man presser mot ventilen, den er større enn ventilen.
klokt, takk! Ja, nøyaktig ventilasjonshullene i kullfilterviftens skorstein er ment for utblåsning, og det er sannsynlig at utluften når viften er slått på da i stedet presses inn i ventilasjonshullet i veggen, noe som nok ikke er så populært blant naboer og ovk-inspektøren.
Men blir det ikke stygt om skorsteinen ikke går hele veien opp mot taket? eller har noen tips på rimelig pen vegghengt kullfiltervifte som ikke har skorstein og som ikke er ment for innbygging i veggskap?
takk
Men blir det ikke stygt om skorsteinen ikke går hele veien opp mot taket? eller har noen tips på rimelig pen vegghengt kullfiltervifte som ikke har skorstein og som ikke er ment for innbygging i veggskap?
takk
Har dere selvtrekk eller vanlig avtrekksventilasjon?
Du får ikke dekke den da det skal være avtrekk på kjøkkenet.
Men som en annen kommenterte så er det motsatt, dekker du til så får naboene mer ventilasjon. Om flere gjør det samme så vil andre naboer få problemer med å åpne ytterdøren
Du får ikke dekke den da det skal være avtrekk på kjøkkenet.
Men som en annen kommenterte så er det motsatt, dekker du til så får naboene mer ventilasjon. Om flere gjør det samme så vil andre naboer få problemer med å åpne ytterdøren
Jeg svarer på mitt eget spørsmål om noen andre har lignende problem. Jeg kommer til å kjøpe IKEAs vegghengte vifte Bejublad med kullfilter og montere denne uten skorsteinen. Så riktig stilig ut da jeg så den montert slik på Ikea kungens kurva.
Den der konstruksjonen (den i første bildet med en lang boks smekket inntil ventilen) skulle jeg ha bannet hjertelig til da jeg en gang i tiden løp rundt med svema-instrumentet!J joelhellstrand skrev:Hei! håper på hjelp. Vi skal renovere kjøkken i leilighet der man ikke får koble til vifte direkte mot ventilasjon uten vi må ha kullfiltervifte. Mitt spørsmål er om man får montere kullfilterviften slik at "skorsteinen" likevel dekker ventilasjonen altså som på bilde men der skorstein sitter 2 dm til høyre og dekker ventilasjon. Det er ventilasjonshull i skorsteinens sider. Noen klok forum-medlem som kan guide?
Det er varianten der jeg ville ha friskrevet meg fra å måle, skrevet inn en siffra (en informert gjetning) og deretter rapportert og fakturert!
svema-instrument = den trakt med tøyningsmålende tråder inni som brukes til måling av luftstrøm ved avtrekksventiler (man kan også med diagram, tommestokk og trykkdifferansemåling sjekke strømningen men sveman er rask.)
9.3 l/s type?S skaraborgsfakir skrev:Den der konstruksjonen (den i første bildet med en lang boks smal intill ventilen) skulle jeg ha bannet hjertelig over når jeg en gang i tiden løp rundt med svema-instrumentet!
Det er varianten hvor jeg ville ha fraskrevet meg å måle, skrevet inn en figur (en informert gjetning) og så rapportert og fakturert!
svema-instrument = den trakt med tøyningsmålende tråder inni som brukes for måling av luftstrøm ved avtrekksventiler (man kan også med diagram, tommestokk og trykkdifferensmåling sjekke strømmen men sveman er rask.)
Hei @joel_h har du noen bilde? Vi sitter i akkurat samme situasjonen nå og har googlet mye på dette, og endelig fant jeg deg med samme dilemma.J joel_h skrev:
Vi var i lignende situasjon ved renovering. Vi valgte å ha "skorsteinen" fra den resirkulerende viften nær ventilasjonen, men dekket til utblåsing på den siden. Slik at det kun blåste på den andre. Siden vi også hadde høyskap ved siden av den utblåsingen som ble dekket, ble viften merkbart mer effektiv. Før strømmet luften ut mot høyskapet og deretter ned mot komfyren, noe som gjorde at os og damp for ut i kjøkkenet i stedet for å suges inn i viften.
Vi hadde også ventilasjonsteknikere fra foreningen på plass etter dette, og de var fornøyde med vår løsning (de målte og ordnet, men akkurat hva vet jeg ikke, det var en generell sak i foreningen)
Vi hadde også ventilasjonsteknikere fra foreningen på plass etter dette, og de var fornøyde med vår løsning (de målte og ordnet, men akkurat hva vet jeg ikke, det var en generell sak i foreningen)
G g.kraft skrev:Vi var i lignende situasjon ved renovering. Vi valgte å ha "skorsteinen" fra den resirkulerende viften nær ventilasjonen, men dekket til utblåset på den siden. Slik at den kun blåste på den andre. Siden vi også hadde høyskap ved siden av utblåset som ble dekket, ble viften merkbart mer effektiv. Før strømmet luften ut mot høyskapet og deretter ned mot komfyren, noe som gjorde at os og damp forsvant ut i kjøkkenet i stedet for å bli sugd inn i viften.
Vi hadde også ventilasjonstekniker fra foreningen på plass etter dette, og de var fornøyde med vår løsning (de målte og fikset, men akkurat hva de gjorde vet jeg ikke, det var en generell sak i foreningen)
Okei, interessant å høre flere løsninger!! Har du noen bilde?
Men da satt ikke deres ventilasjon i veien for "skorsteinen" uten bare nær? Vår ventilasjon sitter slik at vi trenger å ha kortere "skorstein", og akkurat som Joel har skrevet, lurer vi på hvor pent det blir!