Jeg skal gjøre om ovenpå og trenger å isolere. Kan man gjøre det slik at man innenfra sett har gips, lime fast 100mm isolasjon på gipsen, lekter for å få luftspalte og deretter det eksisterende taket?
Grunnen til at jeg vil gjøre det slik er at jeg vil etter hvert bytte tak, og tenkte at det gjør man utenfra, men det er bra om isolasjonen sitter fast. Jeg hadde også tenkt å heve taket ved å legge passende bjelker oppå de eksisterende bjelkene og deretter isolere mellom de nye bjelkene og så legge nytt tak med rupanel, takpapp og platetak.
Grunnen til at jeg vil gjøre det slik er at jeg vil etter hvert bytte tak, og tenkte at det gjør man utenfra, men det er bra om isolasjonen sitter fast. Jeg hadde også tenkt å heve taket ved å legge passende bjelker oppå de eksisterende bjelkene og deretter isolere mellom de nye bjelkene og så legge nytt tak med rupanel, takpapp og platetak.
Det kan jo være vanskelig å få tett dvs du får gliper, gliper = kulde. Normalt tror jeg man "skummer" disse glipene med byggskum men ser ikke hvordan du skulle kunne gjøre det i dette tilfellet.
Bedre da å skru fast gipsen i luftspaltslektene og skumme rundt om.
Bedre da å skru fast gipsen i luftspaltslektene og skumme rundt om.
Det kan jeg dessverre ikke svare på da jeg ikke vet husets øvrige konstruksjon. Jeg har noe lignende i min kåk der sitter bare masonite (for luftspalte på lekter) og så vanlige ullplater.
Normalt sett tror jeg man unngår isopor som isolasjon annet enn til grunn, kjeller osv. Det er litt lugubert ettersom fuktigheten kan kondensere på overflaten i stedet for inni som med ull.
Hva var der før?
Normalt sett tror jeg man unngår isopor som isolasjon annet enn til grunn, kjeller osv. Det er litt lugubert ettersom fuktigheten kan kondensere på overflaten i stedet for inni som med ull.
Hva var der før?
Klikk her for å svare