Merkelig spørsmål og jeg vet ikke hvordan jeg skal formulere det, men jeg prøver. Som nybakt huseier dukker det opp mange merkelige tanker om kveldene...

Om man sier at en av mine bærende kjelleryttervegger (eller bærende innervegger for den saks skyld) skulle bli dårlig på noen måte - kan man da støpe dem på nytt? Altså la oss si at en betongvegg i kjelleren får alvorlige sprekker eller smuldrer opp av en eller annen grunn eller på annen måte mister sin bæreevne - kan man da reparere dette? Hvordan går det til? Skjer det i det hele tatt at man støper om eller murer om kjellervegger i et eksisterende hus?

Jeg har ingen av disse problemene - bare nysgjerrig på ting rundt hus nå når jeg sitter i ett. Noen ganger liker jeg bare vissheten om at ”skulle det der skje så går det an å fikse og huset blir som nytt igjen”

Det er heldigvis uvanlig at bærende kjellervegger blir så dårlige at de må gjøres om. Skulle det skje, går det an å løse. Betydelig vanligere er det at kjellerveggenes fundamentering er så dårlig at den må forsterkes. Dette kan bli kostbart hvis man er uheldig og har grunn med dårlig bæreevne.

det er klart det går. Kan man reise til månen er det nok ikke noe større problem å fikse en vegg. I verste fall får man vel løfte bort huset en stund. Det går det også. Vanligvis får man vel støtte opp og gjøre nødvendige reparasjoner så godt det går. Det er ikke noe større problem å rive bort en vegg og støpe nytt om det skulle være nødvendig.

S Stefan1972 skrev:
det er klart det går. Kan man reise til månen er det nok ingen større problem å reparere en vegg. I verste fall så får man vel løfte bort huset i mellomtiden. Det går det også.
Vanligvis så får man vel støtte opp og gjøre nødvendige reparasjoner så godt det går. Det er ingen større problem å rive bort en vegg og støpe nytt om det skulle være så til og med.
Det var omtrent så jeg tenkte - om en bærende kjellervegg blir så dårlig at den ikke lenger duger - kan man da midlertidig stivne opp huset - rive den og støpe den på nytt? Av forståelige grunner har man som vanlig lekperson aldri hørt om slike reparasjoner så derfor lurte jeg på om det i det hele tatt var mulig.

Det eneste som ikke går det er små barn.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.