2.892 lest ·
9 svar
3k lest
9 svar
Kan man bygge inn bærende "stolper" i underetasjen i en nisje?
Situasjonen er et hus med tilbygd overetasje. I forbindelse med dette har en langsgående bjelke blitt lagt i midten av huset under takstolene. Denne bjelken hviler på husets gavler samt to stålstolper imellom. Stolpene er ikke innebygget; den ene er til og med synlig i et hjørne av et rom.
Jeg har notert det samme i et annet hus som er tilbygd og lurer nå på om det er noen bestemmelse at disse bærende stolpene må kunne inspiseres?
I det nå aktuelle huset (nykjøpt av min sønn) er tanken å slå ut en ikke-bærende mellomvegg og da havner den ene av stolpene som var i hjørnet av rommet i stedet i midten (ved en vegg). Den selvfølgelige estetiske løsningen er å bygge inn stolpen i en nisje. Men da mister man jo selvsagt muligheten til inspeksjon.
Reserveplanen er å gjøre nisjen enkelt åpenbar – kanskje klips- eller magnetfester av en plate.
Jeg har notert det samme i et annet hus som er tilbygd og lurer nå på om det er noen bestemmelse at disse bærende stolpene må kunne inspiseres?
I det nå aktuelle huset (nykjøpt av min sønn) er tanken å slå ut en ikke-bærende mellomvegg og da havner den ene av stolpene som var i hjørnet av rommet i stedet i midten (ved en vegg). Den selvfølgelige estetiske løsningen er å bygge inn stolpen i en nisje. Men da mister man jo selvsagt muligheten til inspeksjon.
Reserveplanen er å gjøre nisjen enkelt åpenbar – kanskje klips- eller magnetfester av en plate.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg ser ingen grunn til at en stolpe i stål skulle måtte inspiseres.
Det kan man jo oftest ikke gjøre med husets øvrige konstruksjonselementer,
som takstoler, gulvbjelker eller veggreglar.
Det kan man jo oftest ikke gjøre med husets øvrige konstruksjonselementer,
som takstoler, gulvbjelker eller veggreglar.
- Nisch (arkitektur) – en fordypning eller inbuktning i en mur
Beste svar
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Det er nesten motsatt, stål SKAL bygges inn av brannsikkerhetsgrunner. Stål trenger bare bli varmt for å knekke, en trestolpe må brenne av.
Kle inn stolpene dine med gips.
Protte
Kle inn stolpene dine med gips.
Protte
Ok, det blir til å bygge inn da.
@Daniel 109 : Aha, da er det en invertert nisje jeg tenker meg. Det blir for slitsomt å flytte hele veggen for å få til en fordypning.
Men hva kalles da en "negativ" nisje - en utbygging?.
@Daniel 109 : Aha, da er det en invertert nisje jeg tenker meg. Det blir for slitsomt å flytte hele veggen for å få til en fordypning.
Men hva kalles da en "negativ" nisje - en utbygging?.
Klikk her for å svare