Situasjonen er et hus med tilbygd overetasje. I forbindelse med dette har en langsgående bjelke blitt lagt i midten av huset under takstolene. Denne bjelken hviler på husets gavler samt to stålstolper imellom. Stolpene er ikke innebygget; den ene er til og med synlig i et hjørne av et rom.

Jeg har notert det samme i et annet hus som er tilbygd og lurer nå på om det er noen bestemmelse at disse bærende stolpene må kunne inspiseres?

I det nå aktuelle huset (nykjøpt av min sønn) er tanken å slå ut en ikke-bærende mellomvegg og da havner den ene av stolpene som var i hjørnet av rommet i stedet i midten (ved en vegg). Den selvfølgelige estetiske løsningen er å bygge inn stolpen i en nisje. Men da mister man jo selvsagt muligheten til inspeksjon.

Reserveplanen er å gjøre nisjen enkelt åpenbar – kanskje klips- eller magnetfester av en plate.

Jeg ser ingen grunn til at en stolpe i stål skulle måtte inspiseres.
Det kan man jo oftest ikke gjøre med husets øvrige konstruksjonselementer,
som takstoler, gulvbjelker eller veggreglar.

• Liker
thanner
  • Laddar…
Bare å bygge inn.

Beste svar

Det er nesten motsatt, stål SKAL bygges inn av brannsikkerhetsgrunner. Stål trenger bare bli varmt for å knekke, en trestolpe må brenne av.
Kle inn stolpene dine med gips.

Protte

• Liker
tergo
  • Laddar…
De fleste villaer er i brannklasse BR3 hvis de er under 200 kvm, og da stiller ikke BBR krav til brannbeskyttelse av stenderverket.

Ok, det blir til å bygge inn da.

@Daniel 109 : Aha, da er det en invertert nisje jeg tenker meg. Det blir for slitsomt å flytte hele veggen for å få til en fordypning. ;)

Men hva kalles da en "negativ" nisje - en utbygging?.

Boks...

• Haha
Pen
  • Laddar…
"Veldig kort vegg"? ;)

• Haha
Pen
  • Laddar…
En gammel mann :)

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.