Hei alle,
Kanskje et dumt spørsmål dette her - men jeg skal gjøre om gangen hjemme, sage opp gulvet, bort med isolering og bjelker ned til platen, som er uisolert. Deretter tenkte jeg å støpe med EPS, flytesparkle med el-gulvvarme og legge fliser.
Problemet er at vi har to varme rør som går langs ytterkanten av huset vårt, som gulvvarme bare langs bunnsvillen så å si. Noen slags 80-talls oppfinnelse. Altså går de i gangen.
Som jeg forstår det er det egentlig ikke noe problem å støpe inn disse i EPS’en - men vil de tørke ut betongen/fremskynde herding for raskt så betongen ikke blir bra/sprekker?
Er jeg nødt til å få en rørlegger til å stenge av/tømme dem?
Kanskje et dumt spørsmål dette her - men jeg skal gjøre om gangen hjemme, sage opp gulvet, bort med isolering og bjelker ned til platen, som er uisolert. Deretter tenkte jeg å støpe med EPS, flytesparkle med el-gulvvarme og legge fliser.
Problemet er at vi har to varme rør som går langs ytterkanten av huset vårt, som gulvvarme bare langs bunnsvillen så å si. Noen slags 80-talls oppfinnelse. Altså går de i gangen.
Som jeg forstår det er det egentlig ikke noe problem å støpe inn disse i EPS’en - men vil de tørke ut betongen/fremskynde herding for raskt så betongen ikke blir bra/sprekker?
Er jeg nødt til å få en rørlegger til å stenge av/tømme dem?
Det burde jo naturligvis gå. Hvordan man senker eller regulerer varmen er typ mer enn det jeg vet.
Jeg har en IVT 590, gjetter på at det er noe rundt sirkulasjonspumpen som skal slås av? Kan man slå av bare det som går i gulvet men ikke til kraner?
https://vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_IVT590_sv_1_2.pdf
Jeg har en IVT 590, gjetter på at det er noe rundt sirkulasjonspumpen som skal slås av? Kan man slå av bare det som går i gulvet men ikke til kraner?
https://vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_IVT590_sv_1_2.pdf
Du bor i et hus men vet ikke hvordan man regulerer varmen? 🤔
Ta noen bilder av installasjonen så får du nok bedre svar. Med litt flaks går det an å strupe bare den sløyfen uten å stenge av varmen i hele huset.
Ta noen bilder av installasjonen så får du nok bedre svar. Med litt flaks går det an å strupe bare den sløyfen uten å stenge av varmen i hele huset.
Ja, ikke min sterke side dette. Må innrømme at jeg har ignorert denne delen av systemet litt.useless skrev:
Ettersom disse rørene hverken gjør til eller fra med tanke på varmen i huset som sådan, synes jeg. Vi har el-radiatorer og Luft/luft pumper. Man kan merke at rørene er varme når huset er kaldt (<18-19 grader), men ellers tilfører de ingen videre varme i seg selv. Å varme huset gjør vi med luft/luft pumpene, de kan jeg regulere.
Naboen vet jeg har stengt av og kappet disse rørene. Men da el-patronen gikk for noen måneder siden da de var her og fikset den - så spurte jeg og de syntes ikke vi skulle stenge disse helt.
Vet ikke hva jeg skal ta bilder av ettersom ingenting av dette er synlig, det eneste jeg har å spille på er varmtvannsberederen.
Det er en ganske enkel varmepumpe uten noen direkte innstillingsmuligheter. Men det burde sitte en romtermostat et sted som regulerer sirkulasjonspumpen? Ellers må man rett og slett løfte på lokket og dra ut ledningen til den.
Det fantes noen/noen husprodusenter som eksperimenterte med varmeslynger i svillen for å redusere fuktvandring og forbedre klimaet i krypkjelleren. Samme sak som trygghetsvakten, men fabrikkmontert og vannbåren...T TheGame skrev:
Akkurat det her.useless skrev:
Men forstår ikke helt hvordan det fungerer nå når jeg prøver å sette meg inn i systemet.
Klikk her for å svare



