Hei alle,

Kanskje et dumt spørsmål dette her - men jeg skal gjøre om gangen hjemme, sage opp gulvet, bort med isolering og bjelker ned til platen, som er uisolert. Deretter tenkte jeg å støpe med EPS, flytesparkle med el-gulvvarme og legge fliser.

Problemet er at vi har to varme rør som går langs ytterkanten av huset vårt, som gulvvarme bare langs bunnsvillen så å si. Noen slags 80-talls oppfinnelse. Altså går de i gangen.

Som jeg forstår det er det egentlig ikke noe problem å støpe inn disse i EPS’en - men vil de tørke ut betongen/fremskynde herding for raskt så betongen ikke blir bra/sprekker?

Er jeg nødt til å få en rørlegger til å stenge av/tømme dem?
 
F freppe.ar skrev:
Er jeg nødt til å kontakte en rørlegger for å stenge av/tømme?
Det må vel være mulig å regulere temperaturen uten å tilkalle en rørlegger?


Hvorfor legger du elektrisk gulvvarme når det finnes vannbåren varme?
 
surris
Du bør slå av varmen. Men det burde du ikke trenge en rørleggers hjelp til? Tømme trenger du ikke gjøre, bare slå av varmen/sirkulasjonspumpen.
 
Du bor i et hus men vet ikke hvordan man regulerer varmen? 🤔

Ta noen bilder av installasjonen så får du nok bedre svar. Med litt flaks går det an å strupe bare den sløyfen uten å stenge av varmen i hele huset.
 
useless useless skrev:
Du bor i et hus men vet ikke hvordan man regulerer varmen? 🤔

Ta noen bilder av installasjonen så får du nok bedre svar. Med litt flaks går det å strupe bare den sløyfen uten å stenge av varmen i hele huset.
Ja, ikke min sterke side dette. Må innrømme at jeg har ignorert denne delen av systemet litt.

Ettersom disse rørene hverken gjør til eller fra med tanke på varmen i huset som sådan, synes jeg. Vi har el-radiatorer og Luft/luft pumper. Man kan merke at rørene er varme når huset er kaldt (<18-19 grader), men ellers tilfører de ingen videre varme i seg selv. Å varme huset gjør vi med luft/luft pumpene, de kan jeg regulere. ;)

Naboen vet jeg har stengt av og kappet disse rørene. Men da el-patronen gikk for noen måneder siden da de var her og fikset den - så spurte jeg og de syntes ikke vi skulle stenge disse helt.

Vet ikke hva jeg skal ta bilder av ettersom ingenting av dette er synlig, det eneste jeg har å spille på er varmtvannsberederen.
 
Det er en ganske enkel varmepumpe uten noen direkte innstillingsmuligheter. Men det burde sitte en romtermostat et sted som regulerer sirkulasjonspumpen? Ellers må man rett og slett løfte på lokket og dra ut ledningen til den.
 
Er det ikke rørene for radiatorene som går under gulvet bare i stedet for langs sokkelen?
Sett slik i flere eldre hus som har vannbårent med radiatorer på veggene, at rørene kommer fra gulvet.
 
T TheGame skrev:
Er det ikke rørene for radiatorene som går under gulvet bare istedet for langs sokkelen?
Sett så i flere eldre hus som har vannbåren varme med radiatorer på veggene, at rørene kommer fra gulvet.
Det fantes noen/noen husprodusenter som eksperimenterte med varmeslynger i svillen for å redusere fuktvandring og forbedre klimaet i krypkjelleren. Samme sak som trygghetsvakten, men fabrikkmontert og vannbåren...
 
useless useless skrev:
Det fantes noen/noen husprodusenter som eksperimenterte med varmekabler i svillen for å redusere fuktvandring og forbedre klimaet i krypkjelleren. Samme som trygghetsvakten, bare fabrikkmontert og vannbåret...
Akkurat det her.

Men forstår ikke helt hvordan det fungerer nå når jeg prøver å sette meg inn i systemet. :) Men det er kanskje et spørsmål for et annet forum, hvordan jeg får av varmen i slyngene.
 
Åpne varmepumpen og elboksen og sjekk hva som er tilkoblet R1/R2 på klemmen.
 
Denne, hva sier det meg?
 
  • Elektrisk koblingsboks med mange fargerike ledninger og etiketten "Frys Ack".
  • Elektrisk tavle med flere kabler og brytere, delvis synlig med flere koblinger og ledninger.
  • Elektrisk koblingsboks med ledninger og elektroniske komponenter, inkludert en transformator og kretskort, synlig inni et metallskap.
Enklest er at du slår av varmepumpen og trekker ut stikkontakten fra vegguttaket. Så løsner du den brune innrammede tråden, setter i stikkontakten og slår på varmepumpen igjen.


Brun ledning innringet i rødt i et koblingspanel med flere fargede ledninger.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.