Jeg vurderer å endre planløsningen på overetasjen i vårt 30-tallshus.
Spørsmålet er nå om det går an å lage åpning for en ny dør i veggen merket rød på min Paint-tegning?
Som det framgår, sitter loftsluken rett over veggen i spørsmålet. Det er derfor ingen takstoler som hviler på veggen. Takstolene er for øvrig av typen svensk takstol, dvs. de ser ut som en "A".
I og med at det er i overetasjen kan vel ikke veggen være en bærevegg. Den bærer jo ikke noe. Eller er det viktig at den er der for stabiliserende grunner?
Jeg har åpnet veggen litt ved gulvet. Der ser det slik ut:
Man ser bjelkelaget til høyre og venstre, men bjelkene er ikke forbundet, og veggen står heller ikke på en bjelke. Det brune er torvisolering. Under det sitter himlingen i stuen nedenunder.
Så, til spørsmålet igjen: Er veggen bærende, og raser huset hvis jeg lager åpning for en dør i veggen?
Jeg mener ikke selv at det skal være et problem, men jeg er veldig takknemlig for synspunkter.
Så lenge det ikke skal være bredere enn det hullet du allerede har gjort spiller det ingen rolle om veggen er bærende eller ikke.
Så lenge du ikke tar av noen loddrette stolper og ikke tar av noen vannrett bjelke på toppen, men du bør vel ha en bit vegg igjen øverst? Husk å la døren gå inn i rommet, slik at den ikke slår i loftsluken når den er åpen!
Så lenge det ikke skal være bredere enn det hullet du allerede har gjort spiller det ingen rolle om veggen er bærende eller ikke.
Så lenge du ikke tar av noen loddrette stolper og ikke tar av noen vannrett bjelke i toppen, men du har vel en bit vegg igjen øverst? Tenk på å la døren gå inn i rommet, så den ikke slår i loftsluken når den er åpen!
Takk for svar, Anna_H!
Okay, tanken var å gjøre så her:
la stolpene stå igjen
la evt. vannrett bjelke i toppen bli igjen
felle inn en liggende 45x220 bjelke over dørhullet
montere liggende bjelke av passende størrelse, trolig også der 45x220, under dørhullet, dvs. vinkelrett på bjelkelaget
Kanskje det er overkill med den liggende 45x220 over dørhullet, men "better safe than sorry", for å si det sånn .
Helrle for mye enn for lite som vår snekker sa, når vi byttet ut våre bærende "kvistar"
Limtrebjelken som nå går hele veien, 4 meter, i stedet for halve, er dobbelt så høy og dobbelt så bred som originalen, og søylene i begge ender er litt bredere og dobbelt så tykke som den ene pinnen som sto midt i.
De horisontale veggplankene er jo i seg selv ikke bærende i den veggen, siden det ikke finnes noe under.
Personlig ville jeg benyttet anledningen til å fjerne så mye torv som mulig og putte i en litt mer moderne isolasjon, men om det er en korrekt fremgangsmåte eller ikke vet jeg ikke. Det har jo mest med lydisolering å gjøre.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.