8.683 lest ·
44 svar
9k lest
44 svar
Kan jeg rive denne veggen? STYRET PROTESTERER - DEL 2
Hva mener du med bygg/plasstjeneste? Har du fått frem konstruksjonstegningene fra Byggesakskontoret? I byggesøknadsdokumentene skal det finnes klare beskrivelser om de bærende delene. Deretter kanskje ikke alle kan tolke informasjonen, men for en relativt moderne flerbolig i Stockholms kommune bør det ikke være noe problem å få frem informasjonen. Men det er ditt jobb, ikke foreningens, da du vil endre i leiligheten.Kycklingen skrev:
Juridisk sett er det ganske klart her, borettslagsloven gir deg ansvaret for vedlikeholdet av din tillatte leilighet, og du har dermed også stor frihet (BRL 7 kap. 12 §). Vedtektene i foreningen kan imidlertid begrense det ansvaret slik at foreningen har overtatt ansvaret for f.eks. veggene. Da får du heller ikke endre dem uten at foreningen er ansvarlig for å holde dem i god stand. Men akkurat innervegger er nok uvanlig at foreningen tar ansvar for. Sjekk vedtektene!Kycklingen skrev:
Hva sier regelverket rundt ikke-bærende vegger, må jeg virkelig ansette en konstruktør for å gi en uttalelse for å rive 10 cm vegg?
Så kunne verken styret, eksterne forvaltere eller tegningene på bygging/plasstjeneste si om det er bærende vegg. Er det virkelig slik at ingen vet? Høres veldig rart ut, kan forstå at styret ikke vet, men forvalteren da? Eller ingen har oversikt over bærende vegger når man bygger i Stockholm?
Styrets tillatelse trenger du alltid for (BRL 7 kap 7 §):
1. inngrep i en bærende konstruksjon,
2. endring av eksisterende ledninger for avløp, varme, gass eller vann, eller
3. annen vesentlig endring av leiligheten.
Å ta ned eller sette opp en liten vegg som ikke er bærende inngår altså ikke i noe som styret har med å gjøre hva gjelder å gi tillatelse. (Om foreningen ikke i sin helhet er ansvarlig for vedlikehold av innerveggene, da er det styret som eier beslutningsretten over veggen.) Foreningen får heller ikke utvide dette kravet via sine vedtekter.
Men du vil jo ikke havne i klisteret og gi deg på en bærende konstruksjon uten styrets tillatelse. Derav alle rådene om å få konsulenthjelp fra noen kyndig.
Men enklest er vel som ble foreslått ovenfor å sage opp et hull i veggen så du kan se hva som finnes innenfor.
Du har ansvaret for å sikre at veggen ikke er bærende, deretter om du tar beslutningen selv eller lar en bygningskyndig person gjøre det, er ditt eget valg. Hvis du selv er usikker, kan det være en fordel å få det dokumentert av et firma som utfører bygningsarbeider/konstruksjon.Kycklingen skrev:
Akkurat, har hentet frem tegninger fra byggesaksavdelingen, og for å gjøre det enklere har jeg merket min leilighet i gult og veggene jeg snakker om i rødt. Kan ikke se at de er bærende?1 16386 skrev:Hva mener du med bygg/platstjeneste? Har du fått tak i konstruksjonstegningene fra Byggesaksavdelingen? I byggesakspapirene skal det finnes klare beskrivelser om de bærende delene. Så kanskje ikke alle kan tolke informasjonen, men for en relativt moderne flerbolig i Stockholms kommune bør det ikke være noen problemer å finne informasjonen. Men det er din jobb, ikke foreningens, siden det jo er du som vil endre i leiligheten.
Høyoppløst: https://ibb.co/f09nL5S
Etasjetegning.png
Hvordan sjekker jeg det selv? Jeg fikk en elektriker og byggmester hit, men begge visste ikke og henviste til styret. Sendte e-post til både styret og ekstern forvalter og fikk et ubehagelig svar, men kort sagt visste de heller ikke.A AndersS skrev:
Takk, Claes! Jeg har nå sjekket våre vedtekter og legger ved to stykker som jeg tror berører meg. Det er jo akkurat som du sier, og jeg tolker det som "ikke bærende vegg" har jeg rett til å gjøre inngrep i uten styrets godkjenning, uten å måtte ansette en konstruktør og gi uttalelse til styret. Så til mitt spørsmål, hvorfor får jeg et ubehagelig svar fra dem og eiendomsforvalter. De skrev dette når jeg spurte om veggene er bærende:Claes Sörmland skrev:
Jussen er ganske klar her, borettslagsloven gir deg ansvaret for vedlikeholdet av din tildelte leilighet, og du har dermed også stor frihet (BRL 7 kap. 12 §). Vedtektene i foreningen kan imidlertid begrense det ansvaret slik at foreningen har overtatt ansvaret for for eksempel veggene. Da får du ikke endre dem uten at foreningen er ansvarlig for å holde dem i god stand. Men det er nok uvanlig at foreningen har ansvar for innervegger. Sjekk vedtektene!
1. inngripen i en bærende konstruksjon,
2. endring av eksisterende rør for avløp, varme, gass eller vann, eller
Å rive eller sette opp en liten vegg som ikke er bærende inngår altså ikke i noe som styret har med å gjøre når det gjelder å gi tillatelse. (Hvis foreningen ikke i sin helhet har ansvar for vedlikehold av innerveggene, da er det styret som har beslutningsretten over veggen.) Foreningen kan heller ikke utvide dette kravet via sine vedtekter.
Men du vil jo ikke havne i trøbbel og gi deg på en bærende konstruksjon uten styrets tillatelse. Derfor alle rådene om å få konsulthjelp fra noen kyndige.
Men det enkleste er vel som foreslått ovenfor å sage opp et hull i veggen, så du kan se hva som finnes inni.
"Du har fått godkjenning for ombygging ut fra søknaden du har levert inn. Å nå komme og ville gjøre andre ting fungerer ikke, venn. Hvem tror du at du er som får rive vegger til høyre og venstre? Svar på første spørsmål angående å minske baderomsdøren er kort nei. Svar angående vegger har ikke styret kontroll på hva du har i dine vegger, vi skal ha en uttalelse fra en konstruktør, på din bekostning, inntil videre er det ikke godkjent å røre veggen."

Ja de vedtektene følger BRL akkurat som de skal og styret virker ikke å vite hva de snakker om. Ikke bland inn disse personene i spørsmål som de ikke råder over.Kycklingen skrev:
Precis, har tatt fram tegninger fra bygningsetaten og for å gjøre det lettere har jeg markert leiligheten min i gult samt veggene jeg snakker om i rødt. Kan ikke se at de er bærende?
Høyoppløst: [lenke]
Våningsplan.png
Hvordan sjekker jeg dette selv? Jeg tok hit en elektriker og byggmester, men begge visste ikke og henviste til styret. Sendte e-post til både styret og ekstern forvalter, men fikk et ubehagelig svar, og kort sagt visste de ikke heller.
Takk Claes! Jeg har nå sjekket våre vedtekter og vedlegger to avsnitt som jeg tror berører meg. Det er jo akkurat som du sier, og jeg tolker det som "ikke-bærende vegg" har jeg rett til å gjøre inngrep i uten styrets godkjenning, uten å måtte ansette en konstruktør og gi uttalelse til styret. Så til mitt spørsmål hvorfor får jeg et ubehagelig svar fra dem og eiendomsforvalter. De skrev så her når jeg stilte spørsmålet om veggene er bærende:
"Du har fått godkjenning for ombygging ut fra søknaden du har levert inn. Å komme nå og ville gjøre andre ting fungerer ikke, vennen. Hvem tror du at du er som får rive vegger til venstre og høyre? Svar på første spørsmål angående å redusere baderomsdøren er kort nei. Svar angående vegger har ikke styret oversikt over hva du har i dine vegger, vi skal ha en uttalelse fra en konstruktør, på din bekostning, inntil videre er det ikke godkjent å røre veggen."
[bilde]
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Verken vegg A eller B er bærende. Det kan man si ved å ha sett planløsningen for hele etasjen. Dekket består av armert betong som gjennomgående er lagt opp på de leilighetsskiljende veggene og veggene som omgir rapphusene. Et spørsmålstegn gjelder ytterveggene, men det mangler betydning i sammenhengen. En konstruksjonstegning (dvs. en armeringstegning) skaper naturligvis fullstendig klarhet, men trengs egentlig ikke.
Takk for deres ekspert svar! Hva kan finnes i vegg b da, hvorfor ser den ut som den gjør? Hvordan skal jeg gå videre nå, hva skal jeg svare styret som har "nektet" at jeg rører veggene og krever at jeg skal sende inn attest fra konstruktør. Jeg spurte også om jeg får endre størrelse på innerdør for bad og fikk nei, er det slik?
Dumt spørsmål, men hvordan åpner jeg veggenNissens skrev:
Er det ikke bare enklere å skaffe en attest fra en konstruktør og kjøre videre så alle er glade ? Med tanke på det underlaget du har så burde det bli billig. Jeg hadde lignende underlag og ga 3k.Kycklingen skrev:
Takk for deres ekspert svar! Hva kan finnes i vegg b da, hvorfor ser den ut som den gjør? Hvordan skal jeg gå videre nå, hva skal jeg svare styret som har "nektet" at jeg rører veggene og krever jeg skal sende attest fra konstruktør. Jeg spurte også om jeg får endre størrelse på innerdør for bad og fikk nei, er det så?
Få en skriftlig tillatelse (f.eks. en e-post) fra styret for de endringene av ledninger og ventilasjon som du må gjøre. Takk for det og for det gode styrearbeidet, og bryt deretter kontakten. De kan ikke betinge byggeprosessen etter at de har gitt tillatelsen, det finnes ingen støtte i borettslagsloven.
Siden minst ett styremedlem allerede oppfører seg som en tölp i kommunikasjonen med deg, takk kort for tillatelsen til å endre ledninger og VA og bryt deretter kommunikasjonen. Argumentér eller bekreft ingenting som de skriver, uansett hvor feilaktig det er. Deres inkompetanse er en sak du tar med foreningens revisorer eller valgkomitéen mellom fire øyne i fortrolighet. Støtt andre kandidater til styrevalget.
Siden minst ett styremedlem allerede oppfører seg som en tölp i kommunikasjonen med deg, takk kort for tillatelsen til å endre ledninger og VA og bryt deretter kommunikasjonen. Argumentér eller bekreft ingenting som de skriver, uansett hvor feilaktig det er. Deres inkompetanse er en sak du tar med foreningens revisorer eller valgkomitéen mellom fire øyne i fortrolighet. Støtt andre kandidater til styrevalget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 203 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.203 innlegg
Har du tenkt å totalrenovere badet?Kycklingen skrev:
Men jeg tror ikke det blir bra med en bredere dør for da vil enten toalettet eller servanten stikke ut i døråpningen og det pleier å se rart ut, samt noen ganger føles som man holder på å kollidere med det som stikker ut.
Her må jeg nok rette deg for en gangs skyldClaes Sörmland skrev:
Jussen er ganske klar her, borettslagsloven gir deg ansvaret for vedlikeholdet av din tildelte leilighet og du har dermed også stor frihet (BRL 7 kap. 12 §). Vedtektene i foreningen kan imidlertid begrense det ansvaret slik at foreningen har overtatt ansvaret for f.eks veggene. Da får du ikke heller endre dem uten at foreningen har ansvar for å holde dem i god stand. Men akkurat innervegger er nok uvanlig at foreningen tar ansvar for. Sjekk vedtektene!
1. inngrep i en bærende konstruksjon,
2. endring av eksisterende ledninger for avløp, varme, gass eller vann, eller
Å ta ned eller sette opp en liten vegg som ikke er bærende inngår altså ikke i noe som styret har å gjøre med hva gjelder å gi tillatelse. (Om foreningen ikke i sin helhet har ansvaret for innerveggenes vedlikehold, da er det styret som eier beslutningsretten over veggen.) Foreningen kan heller ikke utvide dette kravet via sine vedtekter.
Men du vil jo ikke havne i trøbbel og gi deg på en bærende konstruksjon uten styrets tillatelse. Derav alle råd om å skaffe konsulthjelp fra noen kyndige.
Men enklest er vel som foreslått ovenfor å sage opp et hull i veggen så du kan se hva som finnes innenfor.
Man må faktisk gå inn og lese vedtektene HVEM som har ansvar for ikke-bærende innervegger. Min erfaring sier at det er uvanlig at et medlem har ansvar for ikke-bærende innervegger ifølge foreningens vedtekter SELV om det finnes foreninger der medlemmet har ansvar for nettopp ikke-bærende innervegger.
Hei tenkte motsatt siden døren er 100 cm bred med karm, men rart nok bare 80 cm. Så tenkte jeg gå ned 10-20 cm for at baderomsmøblene ikke skal stikke ut. Men fikk et kort svar nei. Jeg har for meg det har kommet ny lov om funksjonshemmetilpasning for toalettdører og i akkurat det spørsmålet har de kanskje rett.BirgitS skrev:
Akkurat nå føles det bare generelt slitsomt å spørre foreningen når de har en så aggressiv tone.