Hei!
Jeg har et suterrenghus som ble bygget rundt 1970. Rundt 1978 bestemte de seg for å bygge ut huset med totalt 3,70 m (både kjeller og overetasje). Kjelleren som ble bygget ut ble delt opp i 3 mindre rom. Nå er det slik at jeg ønsker å fjerne en av disse veggene og gjøre et av de mindre rommene om til et større rom.

Jeg er ingen ekspert på dette, men her er mine tanker rundt det hele.
Det skal ikke være noen direkte vekt på veggen ovenfra, da bjelkene for overetasjen logisk nok bør gå mellom den gamle og nye ytterveggen. Det eneste jeg kan si at denne veggen kan ha som funksjon er å støtte ytterveggen slik at den ikke raser inn. Da jeg ikke har noen kunnskaper om hva en vegg tåler, kan jeg ikke svare på dette og trenger deres hjelp og ekspertise hva dere tror om veggen.

Jeg markerte veggen som jeg ønsker å fjerne med blå farge og den gamle ytterveggen med grønn farge.
Blåkopi av hus med utbyggd kjeller markert; blå linje viser vegg for fjerning, grønn viser gammel yttervegg. Tegning inkludert kjeller- og bunnplan.
Stige mot en delvis malt grønn vegg i en kjeller med synlige skader; annet rom synlig gjennom åpning, diverse byggeutstyr i bakgrunn.

Tas ikke kraften fra takstoler og bjelkelag ned på den veggen så er det bare marktrykket igjen, som du skriver. Jeg ville dog laget et lite inspeksjonshull og sett opp for sikkerhets skyld. Man finner morsomme løsninger iblant. Da føles det tryggere å gå på med storslegga når man har full oversikt.

Jeg har en kjellervegg i et lignende hus som har lengre spennvidde enn ditt rom, uten midtstøtte i form av tunge vegger. Murt leca i ytterveggen. Det bør ikke være noen problemer og jeg ville selv våget å rive den etter å ha kontrollert ovenstående. Skulle marktrykket ha noen påvirkning så er det over tid, du kunne ta et kontrollmål å følge opp eller bare holde oppsyn etter sprekker. Vil du ha hengebukser og livrem så kan du bolte fast en søyle i gulvet mot veggen og dra en ribbe mot den gamle veggen. Men da får du jo ikke en glatt fin vegg som du kanskje er ute etter, går å gjøre det pent med ellers.

Jo er helt enig med deg. DA er nettopp en utvidelse, så har jeg vanskelig for å se hvorfor ikke bjelkene skal gå fra den gamle ytterveggen til den nye, strider mot all logikk å ha dem mellom to skillevegger :)

Det er en sprekk i ytterveggen i rommet til høyre for skilleveggen. Jeg mistenker at den sprekken kommer fra en setning av huset. Kanskje er det klokt å utbedre den sprekken før man river veggen.

Har dere noen gode tips på hvordan jeg kan sjekke hvordan bjelkene ligger så de ikke går mellom skilleveggene.

Sist redigert:
Jeg tok hull i innertaket i dag for å kikke hvordan det så ut. Først var det et lag gips, så var det en sponplate. Bak sponplaten var det mineralull som jeg skrappet bort, og da fikk jeg øye på denne solide bjelken. Sponplaten ser dessuten ut til å ligge oppå veggen og fortsette inn i neste rom, noe jeg tror tyder på at veggen var murt etter at innertaket ble montert. Jeg finner ingen tegn på at noe hviler på veggen. Ser dere noe som jeg ikke ser?

Åpent hull i taket viser gips, sponplate og mineralull, med en synlig bjelke skjult bak isolasjonen i innertaket.
Hull i taket med synlig trestender og mineralull, omgitt av gips- og sponplater. Grønn og hvit veggoverflate under taket.
Tak med hull i gipsplaten, avslører mineralull og massiv bjelke. Spånskiven strekker seg over veggen, malt i ujevne grønne flekker.
Hullet i innertaket viser mineralullisolasjon og en stor trebjelke bak en spånplate. Spånplaten ser ut til å ligge over en vegg.

Jeg ville til 99,99% si at det bare er å dunke ned veggen.

Ser bra ut, frem med slegga :)

Hei!

Som du sier så ser det ikke ut som at noe hviler på akkurat den veggen. Skulle dog bare ville gjøre deg oppmerksom på en av Finjas tabeller der de gir en anbefaling på maksimalt tillatte lengde på en kjellervegg uten en støttende innervegg.

Dette dokumentet er for Finjas "Exakt"-system, hvilket du kanskje ikke har i din villa. Gir dog en følelse for hva de synes. http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5107-1.pdf#view=fit

Weber har også sine anbefalinger. Sjekk diagram 2.4
http://www.leca.se/sites/default/files/dokument/broschyrer/leca-block-projektering.pdf

• Liker
Oasis
  • Laddar…
Interessant info.

Finja sier for et av sine produkter.
Bjelker: Tre, gulv til midten av bjelker: 2600cm, motfylling: 1600cm, Lengde på vegg: 6000cm
Bjelker: Tre, gulv til midten av bjelker: 2600cm, motfylling: 2600cm, Lengde på vegg: 3000cm
I mitt tilfelle er gulv til midten av bjelker: 2,4m, motfylling på ca 2,3, veggen 7,1m.

Jeg tror ikke Finja ville anbefale meg en vegg over 4,5 m og min blir da 7,1m. Anbefalinger er nettopp bare det, anbefalinger. De vil så klart være 100% sikre, omtrent som en heis som kan bare ha 8 personer lett kan ha det dobbelte.

Jeg vet dog ikke hva som gjelder for kjellervegger og dens virkelige styrke.

Hva synes dere jeg bør gjøre?
Jeg kan enten bare rive veggen og håpe på det beste, eller...
Jeg kan rive veggen og bygge en eller annen form for støtteløsning.

Hvis man bygger opp noe støtte av noe slag, hvordan skulle da dette være utformet?

Min vegg, som også er helt fylt opp på høyden og lengden, spenner 8 meter mellom støtteveggene. Den har riktignok en spinkel liten trestendervegg i rett vinkel midt på, men den tilfører ikke mye. Om du føler deg usikker, ville jeg gjort som mitt første forslag.
Sett en limtrestolpe eller tykkere stender stående mot kjellerveggen. Bolt den fast i gulvet skikkelig. Stolpen skal fungere som mothold. Øvre del av stolpen kan du feste inn i de eksisterende bjelkelagsbalkene, alternativt setter du en ny tykkere stender under taket. Det kan også bli stilig. Det er også utmerket å bruke stålbjelker til samme formål som så klees inn.
En vanlig 140x140 limtrestolpe vil fungere utmerket. Du kunne frese ut toppen og tre den inn på bjelkelagsstenderen for så å kjøre vognbolt gjennom alt. Da sitter det fint.

Ahh nice ok, høres jo ikke helt feil eller direkte vanskelig å gjøre.

For dere som vet, hvordan fester man bjelken bra i gulvet? Antar at det finnes noen spesielle fester for akkurat det.

Ringte Beijer bygg i dag og fyren der trodde også at det bare var å rive veggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.