Planlegger å bygge en carport der taket blir 6x7 meter og består av plastplater (trapes).

Jeg vet at produsenter av plastplater anbefaler å gjøre som på det øverste bildet men jeg vil gjerne gjøre som på det nederste bildet. Altså droppe de tverrgående lektene, legge takbjelkene på den andre ledden og skru plastplatene direkte i takbjelkene.
Kan tenke meg at takets vridningsstivhet og eventuell bæreevne blir noe dårligere men det går jo å kompensere ved å sette takbjelkene noe tettere enn vanlig.

Grunnen til at jeg vil gjøre på denne måten er kun at jeg vil unngå "rutene" som det blir når man gjør på tradisjonell måte.
Finnes det noe annet jeg ikke har tenkt på som gjør at det er direkte uegnet å gjøre på denne måten?

• Øverst: Tak med plastpaneler og kryssende trelister. Nederst: Tak med plastpaneler montert på parallelle trebjelker.
Hakuna matata!
Det går bra med din metode.
Det viktige er at du har rett c/c-mål på de bærende bjelkene.

Det eneste ev. problemet jeg kunne tenke meg er at vridstivheten hos takkonstruksjonen blir dårligere, dette kan du enkelt kompensere med diagonale dragbånd. F.eks. hullbånd.

Omtrent som på en sånn der lagringshylle i tre uten metallkors i ryggen, blir ekstremt tippvennlig. :-)

Trengs ikke noe "kors". Plastplatene gjør samme nytte når de er skrudd. Som en bokhylle med masonittplate på ryggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.