Monterte bort dør og karm og ble overrasket over at reglene står feil vei? Det er to stk 58x68 lekter som er spikret sammen og satt langs i stedet for på tvers. De stående lektene går bare opp til innertaket og overliggeren er en 140+30 mm montert i siden mot de stående lektene. Over overliggeren er det isolasjon også.
Til mitt spørsmål kan jeg flytte ut disse lektene? Vil ha større åpning.
Og hvorfor setter man lektene langs?
Til mitt spørsmål kan jeg flytte ut disse lektene? Vil ha større åpning.
Og hvorfor setter man lektene langs?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er dessverre vanskelig å si noe på grunnlag av bildene dine. Tegningen er en meglertegning som ikke er brukbar i en slik sammenheng. Du må fortelle litt mer om huset, byggeår og byggemåte. Målene på reglene antyder at det dreier seg om en form for typehus. Ikke særlig nybygd heller siden reglene består av furu.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er vanskelig å løse dette på avstand. Det er en litt spesiell oppbygning av veggen med ganske spinkle lekter på forskjellige c/c avstander. Siden gulvbjelkene ovenfor ligger på 600 mm c/c avstand, må det finnes en form for avveksling ovenfor døren allerede i dag. Du må nok få noen konstruksjonskunnige personer til å løse det på stedet. Det er sikkert mulig.
Men du kan være enig i at det er rart at reglene står langs med huset og er spikret mot en overligger som er i luften, pluss at de stående reglene går opp bare mot innertaket
overliggeren burde være tett mellom bjelkelaget og de stående reglene under?
overliggeren burde være tett mellom bjelkelaget og de stående reglene under?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er en form for byggesystem som sikkert er ganske gjennomtenkt og som optimaliserer materialbruk og styrke. Helst bør man vite hvordan det er bygget opp. Det går sikkert an å få tak i dokumentasjon på nettet.
Klikk her for å svare