Her kommer et spørsmål som jeg gjetter at ingen kan svare på, men jeg stiller det uansett :)

Jeg har denne gamle avløpsstammen i kjelleren:
Svart, gammel avløpsstamme i en kjeller, koblet til bjälklaget. Rør går i flere retninger med strømskap og hylle ved siden av.

Den er litt i veien, og jeg vil derfor gjerne fjerne den. Så vidt jeg vet er alle avløp i huset lagt til en annen stamme i vaskerommet, så dette er en gammel rest fra en svunnen tid. Den forsvinner opp i bjelkelaget og antagelig videre opp til overetasjen. Muligens er det koblet til noen lufting på loftet også.
Svart avløpsrør fra kjellertak som forsvinner inn i taket, omgitt av trebjelker og betong. Gammel avløpsstamme i en kjeller med rør som strekker seg inn i et bjelkelag. Skitten overflate og omgitt av tre- og betongmaterialer.

Tør jeg kappe denne stammen og fjerne den? Eller er det fare for at den "henger" i noe oppe i huset som kan gå i stykker? Umulig å svare på, forstår jeg, men det er jo alltid hyggelig å skrive av seg.

For en skjønnhet! Du trenger å være 100% sikker på at ALT annet avløp er koblet til en annen stamme før du kapper, OG hvordan avluftningen som du skriver finnes på taket og også er koblet til den nye stammen henger sammen. Det kan jo være slik at de på et tidspunkt har koblet seg på denne med nettopp avluftningen.

Den er bygget nedenfra og er tung, alt som går oppover står på det nedre, så kutter du bare rett av så kan det ovenfor falle ned.

• Liker
cpalm og 2 andre
  • Laddar…
Uff

AJ82 AJ82 skrev:
Usch
Jepp og har du tenkt å ta bort det, så må du bytte hele veien opp til det som finnes over bjelkelaget, finnes ingen snarvei. Men hvorfor bytte, det er malt, så kanskje har det blødd igjennom. Så ser det ut som i skjøtene er det diktet. Det er bly som er banket inn i skjøten for å få tett. Enklest å se det er å ta en meisel og skrape i skjøten, da synes det med en gang om det kommer fram en blyfarge og er litt mykt. Det pleier å sitte steinhardt og eneste måten er å knuse rørene for å få dem fra hverandre.

S Småbrukaren skrev:
For en skjønnhet!
Den er til salgs:)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.