Jeg holder på å rive litt hjemme og ble fristet til å lage en større åpning mellom ytre og indre hallen. Det er betongdekke ca. 10–12 cm tykt som er støpt på de blokkene som ligger på bjelken (grønn pil). Men det ser ikke ut til å være noen vekt som hviler på dem.. går an å rikke på med en skrutrekker enkelt.
Jeg er litt usikker på om betongdekket hviler på veggen der avløpsrøret går opp, men jeg antar at det ikke gjør det.

Tror dere spontant at det er noen fare å fjerne bjelken (rød pil)?
 
  • Konstruksjonstegning av et hus med trapp, der en vegg er markert med blå sirkel og en pil peker på en grønn blokk.
  • Åpen døråpning med betongbjelke øverst, markert med piler for strukturelle indikasjoner. Trapp til høyre og verktøy på gulv.
Ingen som tør å gjette om den har noen bærende funksjon for betongtaket ovenfor?
Jeg har tatt bort steinene oppå bjelken nå så den er "bare" å løfte bort i prinsippet.. men det føles likevel som jeg kommer til å erstatte den med en litt mindre bjelke, typ 2 stk. 95x45 som får stå på høykant på to stykker 95x45 ved siden av avløpsrøret og en på venstre side... altså at de trykker opp mot betongdekket. Bra eller dårlig idé?

Et annet alternativ er at jeg kjøper limtresøyler 90x90 men da rekker ikke en 5 meter så det blir mye dyrere...
 
Ja, den veggen du holder på med er antagelig bærende, det ser ut til å være originalytterveggen du holder på med, ytre hallen ser ut til å være et tilbygg. Om noen bjelke hviler på den delen du vil fjerne kan man ikke se på bildene, det må man finne ut av i virkeligheten.
 
Ser ut som en tidligere yttervegg, hvordan ser det ut utenfra?
Finnes det noen takstoler som hviler der?
 
Ja det er ganske riktig den gamle ytterveggen. Ytterdøra satt der i åpningen for en del år siden, og det var ennå en vegg like innenfor, så det ble som et lite trapperom, men den var så utrolig tynn at det nok ikke gjorde noe at den ble fjernet.

Forstår ikke helt hva du mener med at noen bjelker hviler på den delen jeg vil fjerne? Det som hviler på den delen er betongdekke, ca 10-12 cm tykt, og ovenfor er resten av ytterveggen murt ca 1,5 m til, og så ligger yttertaket deroppe. Så det føles litt som om muren burde holde godt på grunn av at det er et hjørne på ytterveggen akkurat der som taket hviler på, og at steinene er murt ovenfor slik at de holder opp hverandre i en 45 graders linje fra begge retninger, så å si. Litt vanskelig å forklare hvordan jeg tenker. Men jeg satser på det, så får vi se hvor det (ikke)bærer. ;)
 
Jeg tror det holder uten bjelke.

Stol på meg. :)
 
Perfekt, da sender jeg regningen Niclas for nå har jeg halve overetasjen her nede!! Nei, spøk til side... Nå vet jeg ikke om du var alvorlig, men jeg tror det holder også faktisk.. ville vel bare høre om noen kommer og skriker NEI NEI men det ser ikke slik ut? :)
 
Bjelker over døråpninger skal man ikke fjerne uten å være helt sikker på om de belastes av noe. For eksempel, hvordan ligger takstolene? Per i dag kanskje den murede veggen over hvelver over åpningen slik at bjelken er ubelastet, men med full snølast fra taket kanskje bjelken trengs.
 
Ja det er vel litt så jeg tenker også så det blir definitivt at jeg setter inn noen forsterkninger, men hva det blir får vi vel se. Har noen måneder igjen før snøen kommer forhåpentligvis.
Kanskje like greit å ta en litt høyere limtrebjelke typ 180x42 og ha to lengder i bredde mot taket så å si. Eller noe annet forslag? Har iallfall tenkt å stemple opp taket før jeg tar ned bjelken for å være litt tryggere på at ingenting går galt.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.