Jaha da har man tatt seg vann over hodet igjen... ;)

Vi har kommet fram til å bygge en lavere mur for å skjerme vårt uteområde litt (ca 1,2m høy og 4m lang). Muren skal vi bygge av lecablokker som vi deretter pusser.
Min samlede erfaring med muring er den trening jeg har skaffet meg i ung alder vha lego samt hva jeg har lest meg til på dette forumet. Noe som gjør at jeg er veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få.

Slik jeg forstår det, er det ikke passende å bare pusse oversiden av muren, men i stedet bør man bruke en eller annen vannavledende løsning, som takstein eller plater? Dessverre tror jeg ikke at noen av disse alternativene ville passere hos den estetiske komiteen hjemme... Men av en ren tilfeldighet kom jeg til å tenke på de kantsteinene som ble til overs da vi fikset parkeringen. De er ca 2-3 cm bredere enn lecablokkene.

Er det noen kyndig murer som kan hjelpe meg med å avgjøre om dette er en god eller dårlig idé, og ta seg tid til å forklare hvorfor?

• Stabel med lecablokker og kantstein ved terrasse, med grått hus og hage i bakgrunnen. Blokker skal brukes til å bygge en mur rundt en uteplass.
Hei Bjoellander,

Stenene ser ut til å være av granitt, så de vil sikkert være utmerkede som vannsikring oppå muren. Problemet som kan oppstå er hvordan du klarer vanntettingen mellom stenene. Jeg tror det ville være fornuftig å sveise en asfaltmatte oppå muren, og deretter lime fast stenene med varmasfalt.

Kanskje noen andre har erfaring med lignende murer.

Hilsener
Lektoren

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.