11.690 lest ·
72 svar
12k lest
72 svar
Kan jeg fjerne disse sperrene i takstolen? Bilde finnes.
Dere mener altså at om hanebjelken ikke går vegg til vegg så har den ingen virkning på moment eller trekkraft i vegg? Det er feil, men det vil bli slik at innfestingen kommer til å få avgjørende belastning.N Nerre skrev:
Akkurat, og dette er ingen "hanbjælke" som vi har kommet frem til tidligere i tråden.hantverkare1 skrev:
Jeg setter enormt stor pris på alle som er inkludert i tråden.
Vurderer sterkt å fjerne den løst hengende regelen og flytte den opp en bit og feste den på en bedre måte - både i den gamle ytterveggen og i den bærende takregelen. På den måten burde jeg få mer takhøyde og en mer stabil konstruksjon.
Nå hadde jeg jo 60 cm snø på taket i begynnelsen av året uten å se noen problemer med eksisterende konstruksjon...
Renovator
· Skåne/Blekinge
· 2 880 innlegg
Sett et skikkelig hanband FØR du demonterer de eksisterende reglene, så er du helt sikker på at ingenting skjer.
Jeg tar en om gangen så det er nok ok. Som sagt, det sitter med EN spiker i den ene enden og TO spiker i den andre enden. Med luftspalte mellom stenderne. Jeg er sikker på at dette skjøtet ikke tar noen last i det hele tatt - ellers burde spikeren ha bøyd seg.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Hvorfor spør du her hvis du er sikker?A Acer767 skrev:
@elpaco og @hantverkare1
Jeg antydet det i første innlegg. Dere trenger ikke føle dere såret på noen måte. Jeg setter pris på innleggene.
Dessuten - "før jeg var sikker var jeg skråsikker" - dvs. jeg kan ta feil, sannsynligvis!
Jeg antydet det i første innlegg. Dere trenger ikke føle dere såret på noen måte. Jeg setter pris på innleggene.
Dessuten - "før jeg var sikker var jeg skråsikker" - dvs. jeg kan ta feil, sannsynligvis!
Om jeg ikke har altfor mye uflaks når jeg tenker så tar den horisontale regelen ingen last overhodet og bør kunne fjernes?A Acer767 skrev:
Den tar ingen vertikal last. Den kan ta vridende last. Den kan ta horisontal last. Hvis innfestingen er veldig svak, vil lasten den tar være svak.
Jeg tror verken jeg eller håndverkeren er såret. Jeg tror vi prøver å få dere til å forstå at dere har misforstått hvordan denne delen av fagverket fungerer.
Er det ikke slik dere har misforstått bildet da?elpaco skrev:
Om jeg ikke har altfor mye uflaks når jeg tenker så tar den horisontale regelen ingen last i det hele tatt og bør kunne fjernes?
Den tar ingen vertikal last. Den kan ta vridende last. Den kan ta horisontal last. Om innfestningen er veldig svak vil lasten den tar være svak.
Jeg tror verken jeg eller håndverkeren er såret. Jeg tror vi prøver å få dere til å forstå at dere har misforstått hvordan denne delen av fackverket fungerer.