hantverkare1 hantverkare1 skrev:
En hanebjelke bærer ikke takets vekt. Den holder takstolen og veggene fra å kalve ut

Google takstol og les om dens funksjon og deler. Eller riv bort den og kryss fingrene.
Det er jo ingen hanebjelke

Regelen i det aktuelle tilfellet går ikke fra vegg til vegg jo, den er kappet på midten.

Regel i takkonstruksjon er delt i midten, stopper før veggen.

• Liker
Nyfniken og 1 annen
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Regelen i det aktuelle tilfellet går ikke fra vegg til vegg jo, den er kuttet på midten.

[bilde]
Om det er slik som du beskriver i så fall kan TS fjerne bjelken.

Det kan jo TS se best selv.

N Nerre skrev:
Regelen i det aktuelle tilfellet går ikke fra vegg til vegg jo, den er kappet på midten.

[bilde]
Dere mener altså at om hanebjelken ikke går vegg til vegg så har den ingen virkning på moment eller trekkraft i vegg? Det er feil, men det vil bli slik at innfestingen kommer til å få avgjørende belastning.

hantverkare1 hantverkare1 skrev:
En hanbjælke bærer ikke takets vekt. Den holder sammen takstolen og veggene fra å kalve ut

Googla takstol og les om dens funksjon og deler. Eller riv bort den og kryss fingrene.
Akkurat, og dette er ingen "hanbjælke" som vi har kommet frem til tidligere i tråden.

Jeg setter enormt stor pris på alle som er inkludert i tråden.
Vurderer sterkt å fjerne den løst hengende regelen og flytte den opp en bit og feste den på en bedre måte - både i den gamle ytterveggen og i den bærende takregelen. På den måten burde jeg få mer takhøyde og en mer stabil konstruksjon.

Nå hadde jeg jo 60 cm snø på taket i begynnelsen av året uten å se noen problemer med eksisterende konstruksjon...

Sett et skikkelig hanband FØR du demonterer de eksisterende reglene, så er du helt sikker på at ingenting skjer.

Jeg tar en om gangen så det er nok ok. Som sagt, det sitter med EN spiker i den ene enden og TO spiker i den andre enden. Med luftspalte mellom stenderne. Jeg er sikker på at dette skjøtet ikke tar noen last i det hele tatt - ellers burde spikeren ha bøyd seg.

A Acer767 skrev:
Jeg tar en om gangen så bør det være ok. Som sagt, det sitter med EN spiker i den ene enden og TO spiker i den andre enden. Med luftspalte mellom bjelkene. Jeg er sikker på at denne forbindelsen ikke tar noen last i det hele tatt - ellers burde spikeren ha bøyd seg.
Hvorfor spør du her hvis du er sikker?

• Liker
Filip94 og 2 andre
  • Laddar…
A Acer767 skrev:
Jeg er sikker på at dette forbandet ikke tar noen last i det hele tatt
Da lurer man virkelig på hvorfor denne tråden eksisterer ..

• Liker
Anna_H og 1 annen
  • Laddar…
@elpaco og @hantverkare1

Jeg antydet det i første innlegg. Dere trenger ikke føle dere såret på noen måte. Jeg setter pris på innleggene.

Dessuten - "før jeg var sikker var jeg skråsikker" - dvs. jeg kan ta feil, sannsynligvis!

A Acer767 skrev:
@elpaco og @hantverkare1

Jeg antydet det i første innlegg. Dere trenger ikke føle dere såret på noen måte. Jeg setter pris på innleggene.

Dessuten - "før jeg var sikker var jeg skråsikker" - dvs. jeg kan ta feil, sannsynligvis!
Om jeg ikke har altfor mye uflaks når jeg tenker så tar den horisontale regelen ingen last overhodet og bør kunne fjernes?

Den tar ingen vertikal last. Den kan ta vridende last. Den kan ta horisontal last. Hvis innfestingen er veldig svak, vil lasten den tar være svak.

Jeg tror verken jeg eller håndverkeren er såret. Jeg tror vi prøver å få dere til å forstå at dere har misforstått hvordan denne delen av fagverket fungerer.

elpaco elpaco skrev:
Om jeg ikke har altfor mye uflaks når jeg tenker så tar den horisontale regelen ingen last i det hele tatt og bør kunne fjernes?

Den tar ingen vertikal last. Den kan ta vridende last. Den kan ta horisontal last. Om innfestningen er veldig svak vil lasten den tar være svak.

Jeg tror verken jeg eller håndverkeren er såret. Jeg tror vi prøver å få dere til å forstå at dere har misforstått hvordan denne delen av fackverket fungerer.
Er det ikke slik dere har misforstått bildet da?

G Grillo skrev:
Er det ikke slik dere har misforstått bildet da?
Forenkler dette her??

En tegning av en vinkel med påførte krefter f1 og f2, antydende mekanisk analyse.

Diagram av et byggteknisk prinsipp med piler og krefter, inkludert M1, M2, f1, f2.

• Liker
Geatki
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Letter det her??

[bilde]

[bilde]
Bjelken er jo ikke festet som på din skisse ifølge TS

I prinsippet er vel bildet rett, men forbandene som skal ta opp momentene m1 og m2 er så svake at de ikke har noen praktisk betydning.

• Liker
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.