B bivven skrev:
Nå orker jeg ikke lese gjennom alt der folk gjetter og har seg, den nedre regelen motvirker kun nedbøy, altså hjelper til å stive opp og redusere selve nedbøyingen av taket, men ikke bærende funksjon om den er festet som du skriver.
Du kan fjerne den, men det er en risiko for at taket siger noen cm når det er snø/is over akkurat denne delen.
Du kan fjerne den uten å være bekymret for deformasjoner, denne regelen bidrar ikke til noe mer enn å henge opp innertaket i.

• Liker
kulle og 1 annen
  • Laddar…
B bivven skrev:
Nå orker jeg ikke lese gjennom alt der folk gjetter og har seg, den nedre regelen motvirker kun nedbøyning, altså hjelper til å stive opp og redusere selve nedbøyingen av taket, men ikke bærende funksjon om den er festet som du skriver.
Du kan fjerne den, men det er en risiko for at taket synker noen cm når det ligger snø/is over akkurat den delen.
Hvordan tenker du nå? Den forsterkningen som den nedre regelen gir kan høyest være noen ynka % om engang det.
Det er nå så pass mange som hevder at den tilfører bærende egenskaper så jeg faktisk blir nysgjerrig.

Jeg prøver å unngå å skrive folk på nesen, men jeg er helt enig med bossespecial at den nedre regelen mangler betydning for nedbøyningen.

• Liker
kulle
  • Laddar…
Ja, tror noen andre at den gir vertikalt støtte? Det var vel alle enige om at den ikke gjorde frem til nå ..

Hei alle! Jeg er utrolig takknemlig for alle innleggene.
Da jeg startet var jeg rimelig sikker på min sak (100% kill-gjetning) og avsluttet med å være helt sikker.
I dag rev jeg reglene som holdt innertaket og flyttet dem opp en liten bit for å vinne takhøyde (og legge mer flexrør til el).

Hei. Jeg vil bare på TS vegne hilse at taket raste inn i natt på hele hytta og veggene falt sammen. Dataen ble dessverre begravet, liksom finwhiskeyen ..

;)

• Liker
  • Haha
Bjober og 2 andre
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Hei. Jeg vil bare på TS sine vegne hilse at taket raste inn i natt på hele hytta og veggene falt sammen. PC-en ble dessverre begravet, liksom finwhiskeyen ..

;)
Jeg er rørt over at du bekymrer deg så mye over huset mitt.

Det var nok sterkt krydret med ironi.

A Acer767 skrev:
Jeg er rørt over at du bekymrer deg så mye over mitt hus.
Jeg kunne ikke la være når vi nå så i detalj har diskutert dette over sider. I all velmening.

Hehe, små spørsmål for noen blir fem sider forumpost for andre.

A Acer767 skrev:
Hehe, små spørsmål for noen blir fem sider forumposter for andre.
Det er jo også litt av sjarmen _ibland_. At man havner på avkroker.

Snailman
Har bare lest noen sider i begynnelsen av innlegget, men det kan være slik at når det er en masse snø på taket så svikter det så mye at underrammen ligger mot veggen, og da kan underrammen hjelpe til med å holde oppe lasten på taket.

Men hvis den aldri får kontakt med veggen, uavhengig av last, så gjør den ingen nytte.

• Liker
Daniel 109 og 1 annen
  • Laddar…
10 cm snø i dag og taket holdt. Men finwhiskyen er utflyttet. Ble litt byxis av @elpaco 's innlegg tidligere. :D

• Liker
Bjober
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.