Takk for all diskusjon! Jeg leser alle innlegg, men har fortsatt vanskelig for å forstå hvorfor den horisontale regelen vurderes holde noen form for last av noen av dere.
Den er som man kan se på bildet kun forbundet via noen få spikre med vinkelregelen som holder opp yttertaket.
Det han ingen betydelse. Den holder sammen rambena så de ikke kalver ut
Meg bekjent pleier hanebjelker å være festet i sperrenes begge ben. Ifølge bildene er den horisontale "bjelken" festet i en vertikal bal/regul. Det ville innebære at ALL belastning havner i den rette vinkelen og sammenføyingen av disse to bjelkene. Det er en ytterst svak konstruksjon da belastningen vil åpne opp den rette vinkelen de to bjelkenes sammenføyingen danner.
Jeg hadde satt inn en skikkelig hanebjelke og deretter demontert denne merkelige konstruksjonen, hvis den nå må bort.
Edit; hanebjelke kalles her i Skåne for [hanabann] Men jeg tror det heter hanebjelke eller hanebalk. Rett meg om jeg tar feil.
”Hanebjelken er den nederste vannrette delen av takstolen.”
”Mellom høybena sitter en hanebjelke hvis funksjon er å redusere moment i høybena. Hanebjelken kan også fungere som trekkband dersom den horisontale forankringen i bjelkelag eller vegger ikke er tilstrekkelig.
”
Altså, bjelken vi snakker om ER en hanebjelke. Dens funksjon er ikke å bære taket, men å enten redusere moment (vridemoment) eller trekke sammen vegger. Begge disse funksjonene kan trolig finnes hos TS selv om høyben er kuttet bort/mangler. Hvorvidt det finnes overkapasitet i annen konstruksjon og bjelken likevel kan fjernes, er et annet spørsmål!
Sitter ikke den horisontale regelen fast i noe som bærer eller drar så er det bare å plukke den ned.
Den er der kun for at du skal kunne feste et innertak
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.