Les tråden. Det er IKKE en bærende regel.

D Daniel 109 skrev:
Les tråden. Det er IKKE en bærende regel.
Google hanbjälke og les om dens funksjon. Kom tilbake deretter.

Men det er jo ikke en hanebjelke.

D Daniel 109 skrev:
Men det är ju inte en hanbjälke.
Næh? Og hva er det da?

D Daniel 109 skrev:
Se nærmere på bildet. Den nedre listen fortsetter ikke inn i veggen til venstre. Den har med andre ord ingen bærende funksjon.

• Liker
13th Marine
  • Laddar…
Det har ingen betydning. Den holder sammen rammebena så de ikke kalver ut

Nei, den er ikke montert slik at den kan ta last. Den henger bare.

• Liker
13th Marine
  • Laddar…
Takk for all diskusjon! Jeg leser alle innlegg, men har fortsatt vanskelig for å forstå hvorfor den horisontale regelen vurderes holde noen form for last av noen av dere.

Den er som man kan se på bildet kun forbundet via noen få spikre med vinkelregelen som holder opp yttertaket.

D Daniel 109 skrev:
Nei, den er ikke montert så den kan ta last. Den henger bare.
Ok. Ta bort den. Kom tilbake når du du trenger hjelp med at taket har falt inn

hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Det han ingen betydelse. Den holder sammen rambena så de ikke kalver ut
Meg bekjent pleier hanebjelker å være festet i sperrenes begge ben. Ifølge bildene er den horisontale "bjelken" festet i en vertikal bal/regul. Det ville innebære at ALL belastning havner i den rette vinkelen og sammenføyingen av disse to bjelkene. Det er en ytterst svak konstruksjon da belastningen vil åpne opp den rette vinkelen de to bjelkenes sammenføyingen danner.
Jeg hadde satt inn en skikkelig hanebjelke og deretter demontert denne merkelige konstruksjonen, hvis den nå må bort.

Edit; hanebjelke kalles her i Skåne for [hanabann] Men jeg tror det heter hanebjelke eller hanebalk. Rett meg om jeg tar feil.

Hanebjelken er den nederste vannrette delen av takstolen.”

”Mellom høybena sitter en hanebjelke hvis funksjon er å redusere moment i høybena. Hanebjelken kan også fungere som trekkband dersom den horisontale forankringen i bjelkelag eller vegger ikke er tilstrekkelig.

Altså, bjelken vi snakker om ER en hanebjelke. Dens funksjon er ikke å bære taket, men å enten redusere moment (vridemoment) eller trekke sammen vegger. Begge disse funksjonene kan trolig finnes hos TS selv om høyben er kuttet bort/mangler. Hvorvidt det finnes overkapasitet i annen konstruksjon og bjelken likevel kan fjernes, er et annet spørsmål!

hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Ok. Ta bort den. Återkom når du du trenger hjelp med at taket har rast inn
Hvordan mener du? Hvorfor skulle taket rase inn?
Regelen sitter ikke fast i huset i den ene enden og med to spikre i den andre enden av takregeln.

• Liker
Enis
  • Laddar…
A Acer767 skrev:
Hvordan mener du? Hvorfor skulle taket ramle inn?
Regelen sitter ikke fast i huset i den ene enden og med to spiker i den andre enden av takregelen.

En hanebjelke bærer ikke takets vekt. Den holder sammen takstolen og veggene fra å vike ut

Google takstol og les om dens funksjon og deler. Eller riv den bort og kryss fingrene.

• Liker
Filip94
  • Laddar…
Forferdelig hva dere holder på med, se på bildet og les teksten nøye, det er en tilbygging, hvor man har forlenget takstolens ene ben.

Takstolens forlengede ben med hanbjelke, zoomet inn. Hanbjelken slutter før den når veggen i tilbygg. Trestrekkigheten er synlig.
Her har jeg zoomet inn på "hanbjälken" den slutter altså før den når den gamle ytterveggen...

• Liker
Pappa1986
  • Laddar…
Sitter ikke den horisontale regelen fast i noe som bærer eller drar så er det bare å plukke den ned.
Den er der kun for at du skal kunne feste et innertak

• Liker
Nyfniken og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.