Har et isolert uterom/vinterhage som har gulvvarme med kjølevæske. Dette tar ganske mye (tror jeg i hvert fall) varme selv om vi har stengt døren ut og bare har på 7-8 grader. Er noen som har sagt at bygningen kan ta skade hvis man ikke har noe varme på, men noen sier at det ikke skal gjøre det, men ikke våget å ta sjansen. Er flislagt gulv og trepanel og mye glassvinduer. Hva tror dere?

Bygningen kan jo ta skade om et vannrør fryser et sted.
For øvrig er det nok ikke så mye som kan ta skade...

Jeg har en garasje som opprinnelig var bygget som varmgarasje (dvs. vannbåren varme, isolering, osv). Denne står kaldt året rundt (og har gjort det de siste tiårene). Vannet er m.a.o. tappet av radiatorene.

Jeg har ikke opplevd at det har tatt noen skade av dette.

Det man kan tenke på er å ventilere ordentlig om høsten når kulda begynner å komme. Varm sommerluft som kommer inn i rommet i juli/august inneholder mye fuktighet og forårsaker dermed en høy relativ luftfuktighet når temperaturen begynner å synke om høsten.

Har man mye verktøy og lignende vil man gjerne holde seg under 60% (for å unngå korrosjon).

Jeg vil huske at man skal holde seg over 8-10 grader for å unngå fukt/mugg-problemer

Nyfniken skrev:
Jeg vil huske at man skal holde seg over 8-10 grader for å unngå fukt/mugg-problemer
Når det gjelder mikrobiell vekst, stopper den (eller vokser ekstremt sakte) hvis temperaturen ligger under 0. Det er altså ikke om vinteren det mugner i garasjer, kaldloft og isolerte vinterhager. Derimot kan det skapes forutsetninger for vekst. Dvs. at fukt akkumuleres og skaper gunstige forhold når temperaturen stiger.

Men som jeg skrev over: Sørg for å ventilere ut den fuktige sensommerlufta.

Okei, gulvvarmen i uterommet inneholder en type kjølevæske for at man skal kunne slå den av. Så det er altså om det blir problemer med fukt og mugg. Jeg opplever allerede at det går med en hel del varme for å holde det oppe med 7-8 grader. Hvordan ville dere gjort det? Har også et oppvarmet garasje hvor jeg har vann fra springen, så har på cirka 5 grader der for at det ikke skal fryse, men har vurdert å tømme det også. Vet ikke helt hvor mye det koster å holde litt varme i disse rommene. Hvordan kan man estimere det på noen måte?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.