Hei! Smart som man er leser man seg opp etter at man har røsket i ting. Dro opp plastmatte som forrige eier hadde lagt i kjelleren uten å tenke. Fordi "pappen" under plastmatten var fuktig ville jeg fjerne alt, slipe ned gulvet og legge en matte som "puster". Så, jeg dro bort plastmatten, under matten var det som sagt en tynn, tynn papp som matten var limt på. Denne pappen satt/sitter ordentlig på gulvet da den virker som om den i seg selv er limt på betongen. Fordi jeg ikke ville slipe når det var så mye papp som var igjen leide jeg i dag en mattestripper og dro bort så mye papp som gikk bort, fikk bort en hel del "overflødig papp" slik at det nå går an å slipe ned. Fordi jeg ikke var klok på hva alt det svarte var på betonggulvet begynte jeg å kikke litt rundt og forsto at det kan være svartlim som inneholder asbest. Treg som jeg var hadde jeg ingen maske eller noe når jeg gjorde dette, så ble litt bekymret. Har ikke rukket å slipe ned gulvet ennå, men stripperen ødelegger jo pappen i seg selv, så det blir jo en hel del støv av det også. Skal sende avgårde materialet for analyse før jeg begynner å slipe, men tenkte å sjekke om det kan være noe annet enn svartlim som man brukte før eller om man kan se at det ikke er det? Har lest litt om at det kan være tjære/asfalt. Legger opp et par bilder.

Betonggulv med svarte flekker etter fjerning av plastmatte, mulig rest av svartlim eller tjære. Vegg med radiator og rør i bakgrunnen. Bilde av et betonggulv med rester av svart materiale som kan være svartlim eller tjære, synlig etter fjerning av plastmatte og papplag. Gulv med rester av svart lim på betong etter fjerning av plastmatte i en kjeller. Veggen har flassende maling og avrevet tapet. Gulv avdekket etter å ha fjernet plastmatte, viser rester av lim eller svart stoff, muligens svartlim eller tjære, på betongoverflaten.

Kan også si at huset ble bygd i 1965, men vet ikke når plastmatten er lagt. Første bilde er når jeg bare har dratt bort matten, resten er etter mattestripperen.

Hei! Fikk du svar på hvilket materiale det var?

H Hej12345 skrev:
Hei! Fikk du svar på hva for materiale det var?
Fikk dette svaret: asbestfibre i teppet
(Asbestfibrene sitter i den turkise øvre delen av teppet, ikke i lo under). Så det var ingen svartlim.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
H Hannes93 skrev:
(Asbestfibrene sitter i den turkise øvre delen av teppet, ikke i luven under). Så det var ikke noe svart lim
Svaret trenger å utdypes.
Jeg ser ingen turkis i noen av bildene. Så det var altså asbest i teppet, men ikke i den svarte massen? Bra da :) ....jeg hadde samme svarte masse
H Hannes93 skrev:
(Asbestfibrene sitter i den turkise øvre delen av teppet, ikke i luven under). Så det var ikke noe svart lim
H Hannes93 skrev:

Dracula Dracula skrev:
Svaret trenger å klargjøres.
Jeg ser ingen turkis i noen av bildene. Det var altså asbest i matten men ikke i den svarte massen? Bra da :) ....jeg hadde samme svarte masse und
Selve plastmatten var av turkis farge, tok nok aldri bilde og la opp av den akkurat her, da jeg var mest ute etter "svarte masse" som viste seg ikke å være noen fare.

• Liker
nattugglan11
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.