Man lurer jo på hvor @heimlaga holder til. :thinking:

• Liker
Finndjävel
  • Laddar…
Vil jo fjerne stokkene der likevel frem til veggen.
Mener du at de bør forsterkes ved gul eller blå pil?
Begge er innervegger.
Vegg med horisontale tømmerstokker, en gul pil peker mot stokkene, og en blå pil peker mot kanten av veggen, teltduk henger til venstre.

Sist redigert:
  • Liker
NoOne2k
  • Laddar…
Sjekket du linken jeg sendte om hvordan åpningen skal se ut?
En tømmervegg er i seg selv bærende, tar du bort det som er under, så henger jo alt på en måte som ingen har regnet med, pluss at stokkene stabiliserer veggene de går inn i sidelengs også. Hvis du tar bort alt det du vil risikerer begge disse veggene å kalve.

Spørsmål:
* Sjekket du linken jeg sendte?
* Forstår du hva jeg mener når jeg skriver at veggen kan "kalve"?
* Er det noe sverd der jeg har markert med gult i bildet nedenfor?
Hvis du ikke forstår hva jeg mener med det, sjekk linken jeg sendte som viser hvordan man setter i et sverd i en åpning.
Tømmervegg med oppmerket område i gult for mulig sverdinstallasjon, ved siden av en åpning tildekket med presenning.

Med tømmerhus er det slik at man på sikt risikerer at alt bare glir fra hverandre og synker sammen dersom man lager for store åpninger og har for få vegger igjen. Jeg synes ikke du skal fortsette uten å først konsultere en dyktig og erfaren tømmermann.

• Liker
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja har lest lenken. Og i endene på veggen jeg vil fjerne sitter det ikke noe sverd, men "sverd biter" som sitter mellom 2 stokker på noen steder. Kan ta bilder av dem senere. Men noen av stokkene er litt løse. Så jeg tror ikke det bærer noe der. Og om man fjerner dem så kan man vel forsterke den tverrgående veggen med bolt?

Kommer et bilde på stock endene Endene av stokker som er del av en veggkonstruksjon ved siden av sponplater og en stige.

Det der er sagskårne dymlinger, de brukes til å stabilisere veggen både i sideveis og lengderetning.
I det som er borte, hadde du altså like "omlott".
De må bli sittende for at veggen stokkene går inn i ikke skal kalve, og du må sette inn et sverd på kanten her.

• Liker
Freddedan og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.