Enda en bærende tråd....
Legger ved litt bilder. Vil fjerne den som pilen viser og den er jo allerede i deler men ble litt undrende når den har en stående stokk under i hjørnet?
Den stående stokken i hjørnet er dessuten boltet ut i ytterveggen vet ikke hvorfor
Nei mistenker det jeg også. Men den bæres opp av den stående stokken på bilde nr3 det var derfor jeg synes det var rart. Men den stående, går det an å ta bort den eller støtter den ytterveggen?
Det er nok slik at de som har vært her og tuklet ikke har hatt riktig kontroll på hva de har gjort. Som jeg ser det er det bare øverste stokken som er bærende.
Kan jo legge til at bjelkelaget i overetasjen ligger langs med veggen så den kan jo ikke bære det. Men de er om den er med og holder sammen ytterveggen.
Men da tar jeg ned den stokken. Men spørsmålet er om den stående stokken bør være igjen?
Jeg tror at den gamle døråpningen har vært i henhold til min røde markering. Noen har utvidet den og fylt ut. Veggen er med høyeste sannsynlighet bærende, og jeg tror du må gjøre åpningen smalere eller sette inn noe sterkt som hjelper den kraftige øverste bjelken, for det er ikke sikkert at den klarer en så bred åpning, konstruksjonen er jo avhengig av at det er flere bjelker under den, det er det folk ikke forstår, de synes at en så stor bjelke ikke skal trenge noe støtte.
Jeg tror dessuten at risikoen er stor for at alt til høyre begynner å gli, da du heller ikke har noe støtte i sidled på veggen, hvis det ikke finnes skjult feste inni veggen, men den har trolig sittet på hver side av den gamle døråpningen.
Bjelken merket med gult fyller ingen funksjon, men dørkarmen kan godt være bærende i nåværende tilstand. Om du tør: Sag forsiktig med håndsag, hvis sagen kiler seg fast er karmen bærende. Selvfølgelig er den for svak til å klare det, så i så fall må du forsterke alt sammen.
Jeg håper at noen som er veldig dyktige når det gjelder tømmer kan fylle på, jeg vet hvordan man gjør delvis, men kan ikke sverge på hvordan man gjør det riktig
Ja det er nok så ja at det har sittet en dør der du har tegnet inn og at de har utvidet åpningen.
Skal ta litt flere bilder av veggen på høyre side senere i kveld. Spennvidden mellom de tilstøtende veggene vil jeg tro er ca 3m, skal måle senere.
Så gamle hus er ikke systematisk bygget opp som mer moderne, der det alltid klart fremgår hva som er bærende eller ei. Så en viss advarsel er på sin plass. Den øverste stokken gjetter jeg har målene 5x5 tommer. Sammenligner man med vanlig konstruksjonsvirke er den faktisk stivere enn en 45x220 bjelke. Med den korte spennvidden som er aktuell kan den derfor ta opp en betydelig last. Det store spørsmålstegnet er dens opplag til høyre i bildet. Om dette er bra trenger man nok ikke være så bekymret. Deretter finnes det andre stabilitetsproblemer som er spesielle i tømrede hus, som man også bør være oppmerksom på. Ved en utsagd åpning i en tømmervegg må de avkappede stokkenes ender også forbindes slik at de ikke kan bevege seg sideveis.
Den stående stokken har trolig ikke vært alene, men det har vært stående tømmer helt frem til den tidligere døråpningen. I mitt hus er det så overalt en meter typ innover. Så har man valgt lettere materiale på resten av veggen. Bord med sponfylling eller noe. Antar at det avstiver kryssledes.
Den stående stokken har trolig ikke vært alene uten det har vært stående tømmer likevel fram til den tidligere døråpningen. I mitt hus er det så overalt en meter typ innover. Så har man valgt lettere materiale på resten av veggen. Bord med sponfylling eller noe. Antar at det stiver opp kryssledes.
Det tror ikke jeg. Den stående ser ut til å være nyere nemlig. Tror det er gjort i forbindelse med at man utvidet døren, da tok man bort de liggende stokkene på den siden fordi de kalvet.
Da tror jeg snarere på 150x175 mm dvs 5x7 tommer. En veldig vanlig tømmerdimensjon, og enda stivere. Tilsvarer omtrent 45x260 mm (som ikke finnes som standard). Med 2,9 meters spennvidde klarer den en utbredt last på minst 500 kg per meter.
De avkappede stokkene som vises på det første bildet i innlegg #12 må bindes sammen på kortsidene med en regel for å sikre stabiliteten.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.