Hei!

Bor i et blåbetong hus fra tidlig 60-tall.

Etter hvert som vi renoverer, benytter jeg anledningen til å rive og sette opp nye tømmervegger. Jeg har revet seksjonsvis og bygd opp nytt før jeg fortsetter å rive, med hensyn til eventuelle bærende deler. Jeg har hørt fra flere hold at jeg er overforsiktig, da blåbetong ikke skal være bærende.

På dette forumet finnes det en del tråder der det spørres om råd angående riving av eventuelle bærende blåbetongvegger. Mitt spørsmål blir da, som overskriften antyder, er det noen relevans i det jeg har hørt om at blåbetong ikke skal være bærende?

/T

• Liker
Thomas2718
  • Laddar…
"Et slikt byggemateriale er blåbetong, som ble produsert mellom årene 1929 og 1975. Dette byggematerialet ble brukt i småhus, både i yttervegger som i bærende og ikke-bærende innervegger samt i bjelkelag."

Riksdagen.se

"Å rive blåbetongvegger kan være et passende alternativ om det er snakk om ikke-bærende mellomvegger. Det er et inngrep som noen ganger gjøres i forbindelse med ombygging når man uansett gjør større reparasjoner. Mellomveggene kan da erstattes av f.eks. bindingsverksvegger med gipsplater. På den måten kan man også vesentlig redusere radonavgangen til romluften, mellomveggene avgir jo radon fra to sider. Å fjerne yttervegger eller bærende innervegger av blåbetong innebærer betydelig større inngrep i huset og er neppe motivert."

Statens strålskyddsinstitut

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.