Tenkte å ha kalkpuss på min kjellervegg (innsiden). Lurer på om noen kan gi meg råd.

*trengs armeringsnett?

*det finnes flere typer ferdigblandet. Hvilken skal man bruke, synes selv at Serpo 144 virker ok? Eller er det best å kjøpe kalk og blande selv?

*bør man deretter male med silikat- eller kalkmaling?

Takknemlig for også andre råd i dette emnet fra noen som har erfaring.

Hei!
Jeg har bare reparert puss i min kjeller og pusset om så der 20m² med bra resultat. Jeg har brukt kalkpuss som jeg kjøpte i en sekk på byggmarked og blandet den med sand og vann selv. 1 del kalk + 3 deler sand + vann til blandingen får sparkelkonsistens. Tror ikke at det trengs armeringsnett men du skal vanne underlaget ordentlig før du pusser. Riktig verktøy er viktig - søk på dinbyggare-siden så får du bra instruksjoner om hvordan man gjør det.
Både kalk- og silikatmaling er riktig på kalkpuss. Mal ALDRI en kjellervegg med en plastmaling som er tett. Har sett og reparert skader som en slik maling forårsaket i vår kjeller :P.
Lykke til!
gaia

• Liker
Hammarfall
  • Laddar…
Hei
Det finnes vassmatter å kjøpe.
Det er rett og slett vasstrå fastnaglet på hønsenetting.
Uhyre lett å jobbe med synes jeg.
Deretter hadde vi Optirocs kalkpuss.
Husk å legge litt per lag og la det tørke mellom lagene bare.
Vi har fire lag på vår vegg.

Hvis du avfarger med kalkmaling, vil det "støve av" på klær etc. når du kommer borti.
Vi løste det med kulturhåndverkernes tak- og veggmaling.
Ser ut som det er kalkavfarget, men støver ikke.
Fungerer sikkert også med annen emulsjonsmaling.

Det høres interessant ut. Hvor kjøper man slike vassmatter? Finnes det på vanlige byggevarehus?

ja, såvidt jeg vet...
Vi kjøpte vår på strängnäs brädgård.
jeg tror at de til og med hadde den "på hyllan"

og omtrent slik ser det ut.
finnes litt flere bilder på vår hjemmeside.

puts%20lager2-2.jpg

Nei da skal du vel ikke trenge nett???
Og kalkpussen bør vel funke.

Hei!
Vassmatter skal man nok bruke når man legger puss på en treplanke /om det er til utendørs- eller innendørsbruk vet jeg ikke ??? Kanskje fungerer i begge tilfeller. En suporex- eller tegloverflate pusser man direkte på og etter moderat fukting av overflaten.
gaia

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.