Hei!
Jeg har revet ut oppforet panel + isolasjon på innvendige kjellervegger av betong fra 30-tallet. I forbindelse med dette fulgte mye av den gamle pussen med, og mye av det som satt igjen har jeg tatt ned. Tilbake er en ganske grov betongvegg med mye småstein. Jeg vil pusse den, og innser at det nok er kalkpuss som gjelder.
Overflaten er ca 12 m2, med to vinduer men ingen dører etc. Jeg har fått tilbud fra en kyndig murer med erfaring fra kalk og gamle bygninger, den ligger på drøyt 20000kr. Er relativt hendig selv, og har ikke høye krav til perfekt eller engang tydelig rett/jevn sluttresultat. Har dog aldri pusset noe selv.
Så til spørsmålet, tror dere kyndige forummedlemmer at det er rimelig for en småbarnspappa å gjøre dette selv, eller er det en jobb som bør settes ut? Om noen med kunnskap har tid/ork til å fordype seg om hydraulisk kalkpuss så ville jeg selvsagt også vært takknemlig.
Jeg har revet ut oppforet panel + isolasjon på innvendige kjellervegger av betong fra 30-tallet. I forbindelse med dette fulgte mye av den gamle pussen med, og mye av det som satt igjen har jeg tatt ned. Tilbake er en ganske grov betongvegg med mye småstein. Jeg vil pusse den, og innser at det nok er kalkpuss som gjelder.
Overflaten er ca 12 m2, med to vinduer men ingen dører etc. Jeg har fått tilbud fra en kyndig murer med erfaring fra kalk og gamle bygninger, den ligger på drøyt 20000kr. Er relativt hendig selv, og har ikke høye krav til perfekt eller engang tydelig rett/jevn sluttresultat. Har dog aldri pusset noe selv.
Så til spørsmålet, tror dere kyndige forummedlemmer at det er rimelig for en småbarnspappa å gjøre dette selv, eller er det en jobb som bør settes ut? Om noen med kunnskap har tid/ork til å fordype seg om hydraulisk kalkpuss så ville jeg selvsagt også vært takknemlig.
Tilbakemelding fra hvordan det ble, til tross for manglende svar: bestemte meg for å teste å grovpusse selv, brukte Webercal 109 som er hydraulisk kalkmørtel (NHL 5) for grunnlag. Lagt på to lag og synes selv at det ble bra. Vanskelig å slenge på mørtelen, men man lærte etterhvert. Ettervannet i tre dager etter begge lagene. Skal trolig kalkmale eller bruke ren silikatmaling (keim). Samlet sett helt klart gjennomførbart om man ikke har høye krav til at det skal være jevnt etc.
Klikk her for å svare


