I
Hei,

Et av våre soverom som ligger ganske åpent mot nord og med et uterom mot vest er markant kaldere enn de andre rommene. Rommet har en "nyere" verandadør og et mindre og eldre 2-glass vindu som vender ut mot uterommet.

Vi har byttet lufteventil (mot nord) med vindbeskyttelse samt installert et større element.

Akkurat nå er det ingen fare siden resten av huset ofte holder opp mot 25 grader, mens soverommet vårt ligger på 21-22 grader, men når vi går mot kaldere tider vet vi at det vil bli problematisk.

Døren til dette soverommet må alltid være lukket på grunn av allergiproblemer, MEN vi har satt inn ekstra ventilasjon over døren som hjelper en hel del.

Jeg har vært oppe på loftet og ser egentlig ikke noe spesielt over dette rommet sammenlignet med de andre. Isolasjonen fyller opp sine fag, men det er en risiko for at kald luft fra nord trekker inn gjennom gavlen nederst.

Akkurat nå vurderer jeg å kjøpe en rull isolasjon (f.eks. 60x500 cm) og legge ytterst mot gavlen, men jeg mistenker at man trenger en slags fuktighetsbeskyttelse mot gavlplatene? Jeg er dog tvilende om dette virkelig vil gjøre noen forskjell.

Loft med skråtak, synlige trebjelker, og en liten ventil med gitter. Det er også noen kabler som henger ned fra taket. Loftrom med trebjelker og delvis synlig isolasjon. Det ser ut til å være tomrom mellom isolasjonen og taket. Loft med trebjelker og takpanel, mulig lekkasje indikerer fuktproblemer. Sett fra innsiden, med isolasjon under gulvet og forsterkninger langs kantene.

Hadde dessverre ikke bedre bilder akkurat nå, men man kan få en liten anelse om hvordan det ser ut i alle fall.
 
Før noen tiltak gjøres bør det med rimelig sikkerhet fastslås hvorfor det er kaldt. Det finnes to hovedårsaker:
1. Huset/rommet er ikke lufttett så det trekker inn kaldluft.
2: Det er dårlig med isolasjon.

Begge disse årsakene kan naturligvis eksistere samtidig. Verst er det hvis det ikke er lufttett. Hvis kaldluft trekkes inn spiller ikke isolasjonens tykkelse mye rolle. Det er omtrent som å ha et vindu eller dør på gløtt konstant. Så finnes det selvsagt grader av dette. Alt fra nesten ingen trekk i det hele tatt, unntatt når det er full storm ute, til trekk som om en dør står vidåpen.
Trekk merkes lettest med fingrene når vinden ligger på mot den/de sidene rommet vender mot, og naturligvis om vinteren når det er kaldt ute, og med åpen soveromsdør for å maksimere trekket så det blir lett å oppdage.

Isolasjonen pleier man å vite eller noenlunde kunne gjette ut fra ytterveggens tykkelse og konstruksjon. Så er det gulvet. Der avhenger det mye av hvilken type konstruksjon huset har. En klassisk trebjelkelag mot en krypkjeller er ganske lett å finne ut av, men betongplate kan være mer vrient hvis utførelsen er ukjent.
Taket, der har du sett, så du vet hvor tykk isolasjonen er.

Deretter en advarsel for soverom i ytterhjørne av hus, og med lukket dør. Da må radiatoren ha tilstrekkelig kapasitet til å varme opp rommet.

Så, før noen råd eller tips kan gis bør alle disse faktorene være kjent.
 
  • Liker
Ironside
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.