Har hørt at man kan finne asbest i røykgjennomføringer ved gamle kakkelovner. Og eventuelt også i selve kakkelovnen.

Siden jeg bor i et gammelt hus, hvor det tidligere har stått kakkelovner, er jeg interessert i om noen vet hvor man eventuelt kan finne denne asbesten og i hvilken form denne asbesten eventuelt er?

Kan det for eksempel finnes asbest igjen i selve røykanalen, det vil si den murede kanalen i skorsteinen? Spør fordi tidligere røykanal i murpipa nå brukes som ventilasjonskanal og det ligger en masse "bös" (søppel) nederst i bunnen av kanalen.

Har stilt en masse spørsmål om asbest tidligere, er fullt klar over dette, men søker kun fakta. Takk hvis dere kan spare meg for kommentarer om min overdrevne bekymring for asbest.

Takk dersom noen som vet mer om asbest ved kakkelovner/røykgjennomføringer kan komme med litt info om dette!

Ha en fortsatt fin dag alle! :)

Kan ikke svare på asbestspørsmålet ditt, men av ren nysgjerrighet lurer jeg på:
Det er vel avtrekksluft som den gamle røykkanalen håndterer? Ellers burde det lukte røyk og tjære i huset vel?

• Liker
RoBo
  • Laddar…
:banghead:

• Liker
jonmo
  • Laddar…
Oldboy: Det er en avtrekkskanal, men som i alle gamle hus med selvtrekk så blir det noen ganger feil "trykk" i huset og avtrekkskanalen skaper tilluft i stedet.

RoBo: Forstår ikke innlegget ditt...

Om man resonerer litt rundt dette:
Asbest er ekstremt varmebestandig, og derfor har det blitt brukt noen ganger der det blir skikkelig varmt. For eksempel i røykrørstilkoblinger til skorsteiner. Sannsynligvis har det fungert som tettingsmiddel. Kanskje har det inngått som fibre (armering) i mørtel, siden mørtel brytes ned og blir sprøtt av varme. På den måten har kanskje en mørteltetning rundt røykrøret holdt lengre.

Vanlige hederlige murede skorsteiner har vel aldri hatt noe asbest siden det ikke trengs?

Altså kan asbestfibre finnes i røykrørstilkoblingen.
Det kan sannsynligvis også finnes i bunnen av røykrørsgangen der gammel mørtel og sot fra feiingene har falt ned. Men det finnes vel en renseklaff i bunnen der dette sotet skrapes opp og fjernes etter hver feiing? (Slik er det og slik gjøres det i hvert fall i min gamle mursteinskorstein.)
Det er også tenkelig at fibre har løsnet og fulgt med røyken oppover i skorsteinen, men det bør hovedsakelig enten ha fulgt med røyken ut eller blitt bortfei.

Så, ja, det kan kanskje være fibre igjen, hvis det nå noen gang har vært i din skorstein, men det kan rimeligvis ikke være mange igjen. Og, det er med asbestfibre som med røyking, risikoen er proporsjonal med mengden eksponering.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Normalt sett så finnes det ingen asbest verken i murte røykganger eller tilkoblinger. Det "kan" forekomme asbest i drev, men det var ikke vanlig med drev før typ 1920. Ofte pakker man bare mørtel i tilkoblingen.

• Liker
Uppfinnar-Nils og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.