Hei,
Jeg har satt en VVS-ingeniør i arbeid med å beregne oppvarmingsbehovet i mitt gamle tømmerhus. Problemet er at han ikke finner noen fornuftige tall på hvilket k-verdi en 30 centimeters solid tømmervegg har.
Er det noen der ute som kan hjelpe meg med slike tall? ???
/Magnus
Jeg har satt en VVS-ingeniør i arbeid med å beregne oppvarmingsbehovet i mitt gamle tømmerhus. Problemet er at han ikke finner noen fornuftige tall på hvilket k-verdi en 30 centimeters solid tømmervegg har.
Er det noen der ute som kan hjelpe meg med slike tall? ???
/Magnus
30 cm er jo ganske bitig!
En 6 tommers tømmervegg har en u-verdi mellom 0,88-0,93 og en 8 tommers tømmervegg har en u-verdi mellom 0,65-0,7 w/m2 K. Da får du selv interpolere det som passer for deg..
Jeg vil tro det havner på 0,50-0,55 ved en rask høfting...
En 6 tommers tømmervegg har en u-verdi mellom 0,88-0,93 og en 8 tommers tømmervegg har en u-verdi mellom 0,65-0,7 w/m2 K. Da får du selv interpolere det som passer for deg..
Jeg vil tro det havner på 0,50-0,55 ved en rask høfting...
Takk for ditt svar Kalle XII, men dessverre surrer jeg jo i nattskjorta.. :
30 centimeter er jo totaltykkelsen på veggen, men selve tømmeret er ikke mer enn 20cm tykt. Jeg skulle ha korrekturlest innlegget mitt før jeg sendte det.
Veggen består utenfra regnet av:
-1" Bordkledning
-Byggepapp
-200mm tømmer
-50mm sagflisisolasjon
-Råspont
-Treetex fiberskive
Totalt blir dette ca 300mm, men selve tømmeret er jo som sagt ikke mer enn 200mm tykt. Nå har jeg i alle fall verdier å formidle til min VVS-konsulent.
Ett spørsmål til bare K12, hvor har du funnet disse k-verdiene?
/Magnus
30 centimeter er jo totaltykkelsen på veggen, men selve tømmeret er ikke mer enn 20cm tykt. Jeg skulle ha korrekturlest innlegget mitt før jeg sendte det.
Veggen består utenfra regnet av:
-1" Bordkledning
-Byggepapp
-200mm tømmer
-50mm sagflisisolasjon
-Råspont
-Treetex fiberskive
Totalt blir dette ca 300mm, men selve tømmeret er jo som sagt ikke mer enn 200mm tykt. Nå har jeg i alle fall verdier å formidle til min VVS-konsulent.
Ett spørsmål til bare K12, hvor har du funnet disse k-verdiene?
/Magnus
Jeg gjorde en rask teoretisk beregning og endte opp på 0,40, noe som er vel lavt, med tanke på at jeg ikke har tatt hensyn til lekkasje, kuldebroer m.m.
Så Kalles 0,50-0,55 står seg bra som praktisk anvendbart verdi mot den beregningen.
Så Kalles 0,50-0,55 står seg bra som praktisk anvendbart verdi mot den beregningen.
Klikk her for å svare