Hei,

En håndverker satt inn en glassdør i vår kjeller for ca. 1 år siden, når sommeren kom så begynte den å slå i litt i karmen, slik ser det ut:

cUemgqr.jpg

Man kan her se at den har en mindre avstand til karmen opp mot høyre hjørne.
trNTHDi.jpg

På venstre siden ser avstanden ut til å være jevn og fin.
E7IWSwL.jpg

Her kan man se innenfra når døren åpnes/stenges at den går veldig nær karmen øverst.
leTZBjg.jpg

Slik sitter karm og lister på innsiden
e8xiagO.jpg

cDMGxBm.jpg

Man kan se i fugene (latexfug) at det har sprukket en anelse, noe som trolig tyder på at karmen kan ha forflyttet seg.

Åpner man døren rolig og fint uten noen kraft nedover så går det bra, men åpner man den i en hast med mer kraft ned på håndtaket så hører man at den går i.

Karmen sitter med karmskrue og jeg har kjent litt lett på disse. Den som sitter i høyre hjørne går veldig tungt så den tør jeg ikke røre mer. Den som sitter i venstre hjørne ser ut til å ikke ta gjenger i karmen.

Må alle listene ned for å justere? Og hvis en karmskrue virkelig ikke tar gjenger i karmen, kan man da bruke kile i stedet for å justere? Eller må det til et nytt hull?

Aha, de låter jo supert! Var redd for at jeg skulle trenge å ta ned alle listene igjen. Må kjøpe en slik og sette meg inn i hvordan den fungerer. Så at de lokale butikkene Jula og Biltema hadde lignende.

Takk for rådet! Det gikk utmerket med Biltemas, riktig nok ble hengslet litt avskavet men nå sitter døren riktig :D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.