Jeg holder på med en utbygging av eksisterende hus og har vanskelig for å få den ene veggen til å gå sammen på en pen måte med den gamle veggen. Dette ville løse seg om jeg hopper over luftspalten mellom vindsperre og panelet.

Veggene er bygget opp som følger innenfra og ut:
Gips, sponplate, byggfolie, 45 mm isolasjon, 145 mm isolasjon, vindsperre, (ev luftspalte), panel

Spørsmålet er hvor viktig luftspalten er, kan man med viten og vilje hoppe over den og holde litt øye med veggen, eller er det svært viktig at den er der?

Totte_S
Jeg synes du skal forsøke å beskrive hvordan problemet ditt med å få sammen veggen ser ut, så kanskje du her på forumet kan få hjelp til å beholde luftspalten og løse veggproblemet. (eller har du allerede "bygget deg bort"?) De av mine vegger som ikke har noen luftspalte vil jeg etter hvert sørge for å ha luftspalte når det er mulig. Det er vanskeligere for panelet å tørke ordentlig hvis det ikke er luftet på baksiden, det er en ubestridelig fakta. Trepanel har det bedre jo raskere det kan tørke ut etter å ha vært fuktig. Det er også fakta. Så finnes det sikkert 1000 småfaktorer som påvirker hvor ille det er i ditt tilfelle. Helt klart er det best om du kan finne en løsning på veggproblemet, synes jeg.

Mitt problem er at jeg vil ha både ytterveggen og innerveggen på samme nivå for at det skal se pent ut. Det er altså en forlengelse av en eksisterende vegg. Det innebærer at den nye veggen må være like tykk som den gamle, og dette er umulig med den mengden isolasjon som jeg har valgt hvis jeg har luftspalten, dvs. den blir 1 cm for tykk hvis jeg har luftspalt.

Hva som er positivt er at jeg har stort takutstikk slik at det vil være svært sjelden at det regner på veggen.

Kan du ikke skru opp en gipsskive ekstra på veggen innvendig i den gamle delen? Det trengs jo bare i det rommet du forlenger?

Kan legge til at jeg fikk lignende "problem" med mitt tilbygg. Jeg oppdaget under byggingen at den gamle delen hadde 8 mm plyfa + 10 mm gips i ytterveggene. Den nye delen var planlagt med 12 mm plyfa + 13 mm gips.

Jeg rev bort gipsen på den gamle veggen i det rommet som ble berørt. Kledde 8 mm pløyfaen med 3,2 mm masonitt og gipset deretter hele veggen på nytt.

Linnex skrev:
Kan du kan ikke skru opp en gipsplate ekstra på veggen innvendig i den gamle delen? Det trengs jo bare i det rommet du forlenger?
Det er en god idé, jeg har tenkt i samme baner, dessverre er det allerede oppreglet så det stemmer på innsiden, det er på utsiden det ikke kommer til å stemme. Om jeg hadde oppdaget problemet tidligere så hadde det fungert utmerket å gjøre det slik.

Jeg har vurdert å legge bare 35 mm isolering på utsiden, men da må jeg vel sannsynligvis skjære av en cm på platene siden det neppe finnes 35 mm isolering.

zoom skrev:
eftersom det knapt finnes 35 mm isolasjon.
Jo, Roxull har en slik. Se her. Men da må du ta av litt på bredden i stedet.

Faidros skrev:
Jo, Roxull har en slik. Sjekk her. Men da får du ta av litt på bredden i stedet.
Tusen takk for hjelpen, spørsmålet er hvor viktig luftspalten er, skal jeg legge ned arbeidet for å rive ned 45x45-reglene og sette opp 35-regler og isolere tynnere for å få plass til luftspalten eller kan man hoppe over den med god samvittighet?

Resten av huset har ingen luftspalte og jeg har aldri hatt problemer med de veggene, men man vil jo helst gjøre det rett.

Jeg ville nok gjette på at den gamle bordkledningen uansett kommer til å gi opp før den nye. Så hvis det ikke er for stort du bygger til, gjør det som føles best nå, og når det er på tide å skifte bordkledning, gjør det da i henhold til de rådene som finnes da både på den gamle delen og den nye.

Og for den del er huset mitt bygd på akkurat samme måte. Bordkledning uten spalte direkte på asfaltbord. Huset er 27 år nå, og fasaden ser ut til å kunne holde maaaange år til, og nordsiden ser fortsatt helt ny ut.
Det er derimot dårligere med garasjen, og der blir det nok nødvendig å bytte øst- og sørsiden om noen år.

Takk for deres synspunkter, jeg kommer nok til å gjøre som du skriver Linnex at jeg bygger også tilbygget uten luftspalte på den siden hvor den gamle veggen fortsetter, men øvrige vegger med luftspalte. Skulle jeg være nødt til å bytte bordkledningen (ingen tegn på det enda) så fikser jeg også tilbygget da.

En liten refleksjon bare, om nå luftspalten er så viktig for fasadens velbefinnende så burde jo nordsiden lide mest av å ikke ha noen luftspalte ettersom fasaden burde ha vanskeligere for å tørke opp der enn på sørsiden.

Mange av de regler og anbefalinger som finnes er generelle, samt baserer seg på ulike risikoscenarier og i dag kjente fakta. Det innebærer at man mange ganger kan løse en konstruksjon både enklere og billigere hvis man er klar over risikoer/konsekvenser og forutsetninger for det man selv skal bygge.
Hvis du ser tilbake 50-60 år og de ulike anbefalinger som har vært i løpet av tiden frem til i dag, har det vist seg at mange har vært helt forkastelige. Vi vil om 5-10-20 år kunne se at viss byggteknikk/materiale av det som finnes i dag ifølge anbefaling har vært feil, og det som ikke har fulgt anbefaling/regler kanskje fortsatt fungerer.
Så ditt resonnement er helt riktig ut fra at du er bevisst på hva du gjør.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.