Har et hus fra 66 med støpt gulv til annen etasje. Ser ut til å være type konstruksjonsbetong, deretter en annen betong og til slutt har de jevnet av gulvet med noe veldig fint mørtel/puss/betong/sement/uansett. Til saken hører at dette siste helt plane og glatte laget er lagt etter at innerveggene er bygget, noe som gjør at når jeg rev noen innervegger så er gulvet litt ujevnt der veggen sto. Dette siste laget er mellom 2-10 mm tykt avhengig av betongen under. Det er ganske mykt.
Mitt spørsmål er: Hva skal jeg fylle ut ujevnhetene under den gamle veggen med? Pussmørtel, sement? Tips til fremgangsmåte eller er det bare å finne frem en sleiv og begynne å leke?
Mitt spørsmål er: Hva skal jeg fylle ut ujevnhetene under den gamle veggen med? Pussmørtel, sement? Tips til fremgangsmåte eller er det bare å finne frem en sleiv og begynne å leke?
Gulvavrettingsmasse skal du bruke. Hør med din byggevarehandel hvilke de har. Om den gamle avrettingsmassen er veldig dårlig bør du bytte ut den også. Du kan finne ut om den er dårlig ved å ta skaftet på en kost og banke på gulvet. Om det høres ut som det sitter løst, det kan høres litt hult, så er det dårlig.
Viser det seg at store områder er dårlige så kan det eventuelt bli aktuelt med avrettingsmasse. Jeg ville nok ikke gitt meg på å gjøre det selv. Skulle man dog ønske det, er det viktig å tette alle gjennomføringer i gulvet (ikke glem nærmest veggene også). Ellers har du avrettingsmasse i hele første etasje også.
Viser det seg at store områder er dårlige så kan det eventuelt bli aktuelt med avrettingsmasse. Jeg ville nok ikke gitt meg på å gjøre det selv. Skulle man dog ønske det, er det viktig å tette alle gjennomføringer i gulvet (ikke glem nærmest veggene også). Ellers har du avrettingsmasse i hele første etasje også.
Så der ja, nå var det jobben unnagjort... Ja, nesten i alle fall. Som jeg mistenkte var det gamle sparkel eller hva det nå var i dårlig forfatning på noen steder. Det hadde løsnet fra underlaget samt at det virket som om sparkelen i seg selv ikke var helt korrekt blandet da det under overflaten nesten var mykt som løst grus. Banket bort alt det løse skitet, primet og slang på ny sparkel. Nå gjenstår det bare å kjøpe en finere sparkel for riktig tynne sjikkslag da det trengs på noen steder.
Takk for hjelpen!
Takk for hjelpen!
Klikk her for å svare