Hei
Har et hus fra 1964 hvor det er en jernbjelke som støtter opp et entrétak. Bjelken er støpt inn i mellombjelkelaget (kjeller/entréplan) og går ut i rett vinkel fra fasaden ca 30 cm ovenfor bakken. Bjelkens tilstand ser ok ut etter min mening (men skal behandle den for å motvirke rusting).
Holder på med å renovere fasaden og vurderer om jeg ikke skal kappe av bjelken og heller ha søyler som støtter opp entrétaket. Bjelken føles som en litt uvanlig løsning og det burde også bli en betydelig kuldebro der det burde kondensere i vegg/bjelkelag vinterstid.
Hva tror dere? Jernbjelke som stikker ut fra husfasaden, med en trestøtte under. Bakken er grus og jord. Veggen er lys og bjelken er rustet. Jernbjelke fra 1964 husprosjekt, stikker ut fra fasade. Mark i forgrunnen, brun dør i bakgrunn, deler av bjelken er støttet av trelister.

Kuldebro - absolutt!

Pilar burde gå bra, men kanskje avhenger det av entrétakets type/utførelse.

• Liker
RichardRR
  • Laddar…

Beste svar

Du må kappe bjelken innenfor veggen om det skal gjøre noe nytte, mye ekstra arbeid for ganske lite nytte. Det er jo ikke noe uvanlig, typ alle balkonger henger på bjelker inn i bjelkelaget.

• Liker
RichardRR
  • Laddar…
Har en stålbalk som holder oppe min joddlarbalkong siden 1976 går inn i overetasjens gulv og er helt uisolert
Har aldri forårsaket noen problemer gulvet er ikke kaldt heller

• Liker
RichardRR
  • Laddar…
Takk for alle svar. Jeg beholder bjelken så lenge, og skulle eventuelle problemer oppstå i fremtiden får jeg gjøre passende tiltak da.

mvh
Richard

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.