For mange år siden viste et byggeprogram at det fantes en type stillas man låser med unbrakoskrue i koblingene. Jeg tror det var Timell som viste hvordan man i beste MacGuyver-ånd kunne snitte til en hemseng ved å sage til rør og bruke støpte(?) koblinger med unbrakolåser. Rørene fantes både i alu og stål. Stillaset så ganske "snyggt" ut med runde koblinger med innfelte skruer.

Jeg husker ikke hva disse heter, har dere peiling?

Skal ikke bygge en hemseng men derimot litt treningsutstyr.

Aldri sett, kan du ikke bruke vanlige Burton rør og koblinger?

Tror at typ Jula har hatt noe sånt i sitt sortiment

perkaby skrev:
Kan det være disse du tenker på?
[lenke]
Dagens rose!

Neste spørsmål: Går disse å finne i Sverige?

"Key Clamp Fitting" på Ebay ble suksess. Fant akkurat det jeg ville ha. Tusen takk!

...eller kanskje Kee Klamps? Har eksistert i støpejern og aluminium siden 60-tallet og ble tidligere brukt til å bygge semipermanente stillaser.

Hvordan har du tenkt å bygge egentlig?
Jeg går nemlig i lignende tanker, skal bygge klatrestativ/monkeybar til barna.

dadgom skrev:
Hvordan har du tenkt å bygge egentlig?
Jeg går nemlig i lignende tanker, skal bygge klatrestativ/monkeybar til barna
Det skal bli et enkelt powerrack. Et stabilt koster opp mot 10kkr og da burde jeg kunne spare ca 8kkr på å gjøre det selv.

Jo:

Carenta selger Tubeclamps koblinger i Sverige.

Her er deres nettbutikk:

http://www.carenta.com/produktgrupper?DepID=165

Den vanligste størrelsen er B, det er også i den størrelsen utvalget er størst. B-størrelsen passer 1" vannledningsrør som finnes å kjøpe hos de fleste litt større metallvarebutikker. 1" er jo omtrentlig innerdiameter, dimensjonen er 33,7 x 3,20.
Rørene finnes galvaniserte og ugalvaniserte (såkalte "svarte" rør). Velg galvanisert så matcher det koblingene.

Meningsløs ekstrainfo:
Tubeclamp fikk et skikkelig oppsving i Sverige da vinterdekk-loven kom (var det 2000?), da hver eneste dekkforhandler skulle bygge dekkstativ for å klare vinterlagring av alle hjul. Til dette passet tubeclamp-koblingen (i B-størrelse) og tilsvarende rør alldeles utmerket. :thumbup:

• Liker
Distordera
  • Laddar…
Herlig hnurre!
De hadde til og med samme merking som Kee Clamps så det kunne jeg oversette rett av. Dyrere men det er jo deilig å slippe å kjøpe fra utlandet.
48,3 mm er det som gjelder!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.