I
Hvor kan man kjøpe 50 x 50 stolpe?
Stolpesko er jo 52-53mm, blir skikkelig løst med 45 x 45 regel i sånne.

Kanskje det er en idé å kjøpe riktig stolpesko? Ellers må du ta en 70 sperre og kjøre den i kløyven til riktig mål.

Det er ikke så enkelt at dimensjonen angir utvendig mål?

Ellers er jeg enig i at det virker korket :thumbdown:

I
Pagno skrev:
Kanskje det ville være en idé å kjøpe riktige stolpesko? Ellers må du ta en 70 sperre og kjøre den i kløyvemaskinen til riktige mål..
hvor kjøper man 45mm stolpesko?

I
KnockOnWood skrev:
Det er ikke så enkelt at dimensjonen angir utvendig mål?

Ellers er jeg enig i at det virker dumt :thumbdown:
Nei jeg har stolpskor og regel, det er spill på mer enn 6mm.

Og da stod jeg likevel og valgte ut de som var minst.

I
En 2" x 2" var vel før et vanlig mål. Noen sa at det er fordi de er høvlet, så kjøper man 45 x 45 så er det 2" x 2" uhøvlet.
Følge spørsmålet må bli, hvor kjøper jeg dette uhøvlet?

I
Er det mulig at i resten av verden bruker man fortsatt 50/50 og produserer beslagene til å passe til det?
Jo, jeg kunne kjøpt en 70/70 og skåret den ned. Jeg kunne bygd om stolpeskoene så de passer. Men tid og sted er et industriland år 2014.
Jo, jeg sitter og irriterer meg, slik er det.

Går man til en ekte byggevarehandel som XL eller Beijer så pleier de alltid å ha stolpesko i 45x45, 95x95 osv. Jeg har bare sett 50x50 og 100x100 på Byggmax, Biltema og andre billige butikker.

De pleier dessuten å ha både for 50mm og 45mm slik at man kan velge etter hva man har for reglar/stolpar.

• Liker
anaitis
  • Laddar…
I
Drömhus2012 skrev:
De brukar dessutom ha både för 50mm och 45mm så att man kan välja efter vad man har för reglar/stolpar.
Var då?
Har kollat XL eller Beijer men nix. Eller har de dem under disken så man måste be om att få köpa?

Sist redigert av en moderator:
I
Nå er det disse jeg snakker om.
Metallisk stolpefeste med firkantet design og monteringsplate, brukt for byggeprosjekter.
ikke disse, som jeg synes faller under betegnelsen U-støtte.
U-formet metallstøtte med justerbar høyde, brukt for konstruksjonsprosjekter.

Ok. Jeg har aldri kjøpt sånne der stolpsko så jeg kan ikke i det hele tatt si noe om de størrelsene. De andre som typ bjelkesko finnes i både 45 og 50mm.
Jeg pleier å handle på Karl Hedin.

Hmm! Da forstår jeg din fundering, dette på bildet er ingen stolpesko men et stolpefeste som man kan ha for å feste "stolp/fyrkantsprofiler, 50*50 metall" på "harde" underlag, som betongplater. Bruker meg selv aldri av disse pga at de bør forankres med ekspander i underlaget, hvilket har en viss tendens til alltid å havne i armeringen. Har du tenkt å ha disse for å feste på et organisk materiale så er det ikke et godt alternativ. Kjøp riktige stolpesko istedenfor!
"byggare"

Ok, jeg har brukt lignende, ved renoveringer av balkonger. Perfekte å sette en kjerne av 45*45 trykk trevirke og deretter bruke listverk 22*70 og kle inn hele stolpen med. Da blir den stabil, vil minnes at det var støpte betongplater til balkongene.

I
Kjennes som byggevarehandlene trenger å møtes og bli enige om hva som er hva.
Og så kan de jo begynne å selge 50mm stålprofil, om ikke annet så i 150mm lengden som man kan stappe i de der firkantede tingene. Jeg var og anskaffet noen biter 50 x 50 x 2 mm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.