4.389 lest ·
29 svar
4k lest
29 svar
Jeg får ikke ned veggen med motorsagen - hjelp!
Skal ta ned noen vegger i det nye huset. I kveld sa jeg til gubben at han skulle ta ansvar for barna, så jeg kunne dra av gårde og begynne. Siden det er stokk-/plankvegger, tenkte jeg at det burde funke med motorsag...
Tjena hei, hva jeg bedro meg! Testet både med elsagen og den vanlige, det var som å kjøre sverdet i fjell. Eller, ja nesten i alle fall. En liten risp på en planke ble det. Innså umiddelbart at dette ikke kommer til å fungere.
Hva gjøre?
Tigersag?!
Dro hjem igjen og lette gjennom boden og fant noe som heter Milwaukee Sawzall og veier bly! Noen som tror den kan rå på veggene? Har aldri brukt tigersag før, noen håndteringstips ville vært velkomment! Hvordan vet jeg forresten at bladet er for tre?
Noen som har en annen idé om hvordan jeg får ned veggene? Si ikke kofot bare for det har jeg testet, og dynamitt vil jeg ikke teste.
Et lite bilde av den tålige veggen vedlegges!
Tjena hei, hva jeg bedro meg! Testet både med elsagen og den vanlige, det var som å kjøre sverdet i fjell. Eller, ja nesten i alle fall. En liten risp på en planke ble det. Innså umiddelbart at dette ikke kommer til å fungere.
Hva gjøre?
Noen som har en annen idé om hvordan jeg får ned veggene? Si ikke kofot bare for det har jeg testet, og dynamitt vil jeg ikke teste.
Et lite bilde av den tålige veggen vedlegges!
Nix, har slipt alle kjeder de siste dagene....
Ah, du kanskje trodde jeg kjørte med sirkelsag.... Det var jo en idé!
Håper du er sikker på at det ikke er en bærende vegg, pleier jo å være første skritt å bli bekymret hvis sagen `Nyper´
Er helt steinsikker, har hatt byggmesteren der TO ganger for å virkelig forsikre meg om at de ikke er bærende.
Tja funker det ikke i det hele tatt med motorsagen så vil ikke tigeren gjøre det heller, men kan ikke helt forstå hvordan det ikke kan funke med motorsagen? Stålspont istedenfor tre kke? hehe
På tide å ta til vold med brekkjern og slegge 
Tossegubben: jeg forstår det heller ikke. Kanskje var det jeg som var for feig? Tenkte både på ev. kast og gnistdannelse når jeg testet så litt forsiktig var jeg nok. Men jeg fant et skikkelig kvistfelt der jeg begynte, men til tross for at jeg presset, gikk det noe vanvittig tregt... Men det tar kanskje en uke å få ned en vegg....
Tenkte at tigersagen dels går å få inn i kvistfeltet og dels kanskje var litt sikrere å håndtere... Kommer ikke til å stå på en stige og vakle med motorsagen nå når jeg vet hvor j-vlig det var!
Tenkte at tigersagen dels går å få inn i kvistfeltet og dels kanskje var litt sikrere å håndtere... Kommer ikke til å stå på en stige og vakle med motorsagen nå når jeg vet hvor j-vlig det var!
Så på når en snekker gjorde dette med en sirkelsag med et ganske sløvt blad (han ville ikke ofre nye fine blader på evt. spiker og elektriske ledninger), Gikk helt fint for han å ta ned veggen!
Hermansson82: Du det der med brekkjern kan du glemme! Fikk bort 3 planker med hjelp av brekkjernet i helgen og da slet jeg som en påtänd grevling. Var nærmest invalid på kvelden. Og jeg kan tilføye at jeg har skikkelig med vekt/kraft/muskler... så der brister det ikke.
Må gamle 30-tallshus være så forbannet godt bygget?!
Må gamle 30-tallshus være så forbannet godt bygget?!
Jaha, ut i boden og lete sirkelsag da....
Og det går ikke an å sage med treverket altså ovenfra og ned får man bare et hull så går det nok lettere så lykke til 
Det må gå med tigersag!!! Men visst, det skulle jo gått med motorsag også om du ikke feiger ut skulle jeg tro.
Men for min del føles det tryggere med tigersag. Det er jo større risiko for å skade seg med motorsag.
Et tips for å komme seg gjennom veggen, om man ikke har et kvist hull å begynne i eller borer et hull, er at man setter sagen parallelt med veggen og så starter man opp maskinen og presser forsiktig inn spissen i veggen som da pleier å gi etter.
Et blad for tre har større og glissent tann enn et metallblad. Så finnes det også blader som tåler tre, men også en og annen spiker, noe som er bra når man skjærer i vegger.
Men for min del føles det tryggere med tigersag. Det er jo større risiko for å skade seg med motorsag.
Et tips for å komme seg gjennom veggen, om man ikke har et kvist hull å begynne i eller borer et hull, er at man setter sagen parallelt med veggen og så starter man opp maskinen og presser forsiktig inn spissen i veggen som da pleier å gi etter.
Et blad for tre har større og glissent tann enn et metallblad. Så finnes det også blader som tåler tre, men også en og annen spiker, noe som er bra når man skjærer i vegger.